Executive Secretary
IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"
EDUCACIÓN 2025
IV Workshop “Challenges of Education 2025”
Problems In Latin America, education faces constant challenges related to quality, equity,
and coverage, which limit its role as a driver of sustainable development. These
shortcomings particularly affect the achievement of SDG 4 (quality education) and its
influence on other goals such as poverty, health, employment, and gender equality.
Objective(s): To comparatively analyze the impact of education on the advancement of
the SDGs in five Latin American countries (Chile, Mexico, Colombia, Brazil, and Peru).
Methodology: A quantitative and comparative approach was used, utilizing secondary
data from organizations such as UNESCO, ECLAC, UNDP, and the World Bank.
Indicators such as enrollment rates, public spending on education, multidimensional
poverty, youth employment, and women's educational attainment were analyzed. These
indicators were compared across the five selected countries. Results and discussion: The
countries with greater investment and educational coverage have better results in key
areas such as poverty and gender equity. Chile stands out as the country with the greatest
positive correlation between education and sustainable development, while Peru and
Mexico face greater structural challenges. Conclusions: It is concluded that inclusive,
quality education has a positive impact on achieving the SDGs. It is essential that
governments prioritize equitable and sustainable education policies to achieve
comprehensive development in the region.
En América Latina, la educación enfrenta desafíos constantes que están relacionados con la calidad, equidad y cobertura, lo que limita su papel como motor del desarrollo sostenible. Estas deficiencias afectan especialmente el cumplimiento del ODS 4 (educación de calidad) y su influencia en otros objetivos como la pobreza, la salud, el empleo y la igualdad de género. Contexto en que se inserta la presente ponencia que declara como objetivo. analizar comparativamente el impacto de la educación en el avance de los ODS en cinco países latinoamericanos (Chile, México, Colombia, Brasil y Perú). Asume como metodología un enfoque cuantitativo y comparativo, utilizando datos secundarios de organismos como la UNESCO, CEPAL, PNUD y Banco Mundial. Se analizarán indicadores como tasas de matrícula, gasto público en educación, pobreza multidimensional, empleo juvenil y nivel educativo de las mujeres. Se compararán estos indicadores entre los cinco países seleccionados. Destaca entre los resultados y discusión que los países con mayor inversión y cobertura educativa presentan mejores resultados en áreas clave como la pobreza y la equidad de género. Chile destaca como el país con mayor correlación positiva entre educación y desarrollo sostenible, mientras que Perú y México enfrentan mayores desafíos estructurales. Concluye que una educación inclusiva y de calidad impacta positivamente en el cumplimiento de los ODS. Es esencial que los gobiernos prioricen políticas educativas equitativas y sostenibles para lograr un desarrollo integral en la región.
About The Speaker
Dra. Nelida Esperanza Bustamante Malaver
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