Executive Secretary
IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"
EDUCACIÓN 2025
IV Workshop “Challenges of Education 2025”
This research addresses the insufficient connections between the organization and operation of university media outlets and the management of Higher Education Institutions, which limits their formative potential, their ability to integrate with teaching, and their overall communicative activity. The general objective is to design an institutional procedure for managing university media that combines both educational and communication dimensions, with a focus on the core processes of higher education. Using a qualitative methodological perspective, the study employs bibliographic-documentary methods, document analysis, action research, and structured interviews. The triangulation of information helps determine the management elements to be included in the procedure. The results integrate the normative dimension (structure, operation, institutional relationships) with an educational proposal centered on the participation of the university community, interdisciplinarity, and holistic education. Based on an edu-communicative approach, mechanisms for organization, evaluation, and incentives are proposed that transform university media into active spaces for teaching, research, outreach, and social interaction.
La presente investigación aborda las insuficientes conexiones entre la organización y funcionamiento de los medios de comunicación universitarios y la gestión de las Instituciones de Educación Superior; lo que limita su potencial formativo, su capacidad de articulación con la docencia y la propia actividad comunicativa. Como objetivo general se propone diseñar un procedimiento institucional para la gestión de los medios de comunicación universitarios que combine las dimensiones formativa y comunicacional, con enfoque a los procesos sustantivos de la educación superior. Con una perspectiva metodológica cualitativa, se emplean los métodos bibliográfico-documental, el análisis documental, la investigación-acción y las entrevistas estructuradas. La triangulación de la información permite determinar los elementos de la gestión a incluir en el procedimiento. En los resultados se articulan la dimensión normativa (estructura, funcionamiento, relaciones institucionales) con una propuesta educativa centrada en la participación de la comunidad universitaria, la interdisciplinariedad y la formación integral. A partir de un enfoque educomunicativo, se proponen mecanismos de organización, evaluación y estímulo que transforman los medios universitarios en espacios activos de docencia, investigación, extensión e interacción social.
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Lic. Giovany Peñate Cruz

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