Executive Secretary
IV International Symposium on Physical Activity, Sport and Recreation 2025
DEPORTE 2025
Physical Education Workshop
This doctoral research aims to analyze the factors that influence adherence to physical education among high school students, from a comprehensive pedagogical perspective. In the Ecuadorian context, particularly in schools located in Quito, irregular participation and even resistance to the subject are frequently observed, compromising the formative and health benefits associated with consistent physical activity. Using a mixed-method approach with a sequential explanatory design, this study seeks to identify personal, social, and curricular barriers that limit adherence, as well as facilitating elements present in successful practices. The theoretical framework is based on motivation theory, self-determination theory, and the competency-based approach applied to physical education. The fieldwork includes validated instruments applied to students and teachers. The expected outcome is to generate pedagogical and curricular recommendations to enhance student engagement with physical education and to revalue its role in promoting holistic health. This study seeks to contribute to the construction of an inclusive, meaningful, and sustainable physical education.
La presente investigación doctoral tiene como propósito analizar los factores que inciden en la adherencia a la educación física en estudiantes de bachillerato, desde una perspectiva pedagógica integral. En el contexto ecuatoriano, particularmente en instituciones educativas de Quito, se observa una participación irregular y, en muchos casos, resistencia a la asignatura, lo que compromete los beneficios formativos y de salud asociados a la práctica sistemática de actividad física escolar. A través de un enfoque mixto y un diseño secuencial explicativo, se busca identificar las barreras personales, sociales y curriculares que limitan la adherencia, así como los elementos facilitadores presentes en experiencias exitosas. La investigación parte de una revisión teórica sobre la motivación, la teoría de la autodeterminación y el enfoque de competencias aplicado a la educación física, y contempla la aplicación de instrumentos validados a una muestra de estudiantes y docentes. Se espera que los resultados permitan generar recomendaciones pedagógicas y curriculares orientadas a fortalecer el compromiso activo del estudiantado con la asignatura y a revalorizar su rol en el desarrollo de la salud integral. Este estudio pretende aportar a la construcción de una educación física inclusiva, significativa y sostenida en el tiempo.
About The Speaker
Jonathan Granizo

Discussion