Executive Secretary
IV International Symposium on Physical Activity, Sport and Recreation 2025
DEPORTE 2025
Physical Education Workshop
The article is part of the thesis of the Master "Methodology of Contemporary Physical Education" from the Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas. It addresses the diagnosis of environmental education within Physical Education at a primary school located in the Plan Turquino-Bamburanao area of Caibarién, Villa Clara province. The results of this diagnosis are presented for students, teachers, and school administrators, providing a foundation for the development of a proposal aimed at enhancing environmental education for students in the context of Plan Turquino. The area where the primary school is located is notable for its proximity to the sea and its flat terrain, which does not align with the mountainous characteristic that defines the Plan. Therefore, environmental education must be adapted to these specific environmental conditions. The findings were obtained through document analysis, student surveys, teacher and administrator interviews, classroom observations, percentage analysis as a procedure of the statistical method and/or mathematical processing, and data triangulation. They reveal that teachers and administrators perceive environmental education as limited to the care, protection, and conservation of the environment, without always integrating the environmental value of the curriculum content. While students theoretically understand the importance of care, protection, and conservation, they lack knowledge about sustainable development. In practice, their behaviors often contradict their stated understanding. However, students show enthusiasm for engaging with environmental education through Physical Education classes
El artículo es parte de la tesis de la Maestría “Metodología de la Educación Física contemporánea”, de la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Aborda el diagnóstico de la educación ambiental en la Educación Física de una escuela primaria ubicada en el Plan Turquino-Bamburanao de Caibarién, provincia de Villa Clara. Se presentan los resultados de este diagnóstico tanto en estudiantes como en docentes y directivos para a partir de ellos, elaborar una propuesta que contribuya a la educación ambiental de los estudiantes, contextualizada en el Plan Turquino. El área donde se encuentra la escuela primaria destaca por su cercanía al mar, es una llanura que no se corresponde con la característica fundamental del Plan, el relieve montañoso, por lo que la educación ambiental debe responder a estas condiciones ambientales. Los resultados se obtienen del análisis documental, la encuesta a estudiantes, la entrevista a docentes y directivos, la observación en clases, el análisis porcentual como procedimiento del método estadístico y/o de procesamiento matemático, así como la triangulación de datos. Estos muestran que docentes y directivos asumen la educación ambiental como el cuidado, protección y conservación del medio ambiente y no siempre determinan el valor ambiental del contenido de la enseñanza de la asignatura. Los estudiantes conocen teóricamente la importancia del cuidado, protección y conservación, pero desconocen el desarrollo sostenible. En la práctica tienen conductas que son contrarias a lo que declaran. Se muestran motivados por la educación ambiental en las clases de Educación Física
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Lic. Dairy Hernández Camacho

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