Executive Secretary
IV International Symposium on Physical Activity, Sport and Recreation 2025
DEPORTE 2025
Physical Education Workshop
The present investigation is based on the insufficiencies present by the second-degree schoolchildren of the Ramon Rios the Caibarién Elementary School regarding development of basic motor skills, detected from Physical Education classes. Therefore the following scientific problem is established: how to contribute to the development of the basic motor skills of second-degree schoolchildren? To solve this questions, it arises as a goal: to redesign games to contribute to the development of basic motor skills in second-degree schoolchildren from Physical Education. From six to eight years of age the fundamental activity of the child is the game, they not only run, they also enjoy, being this important for their psychic development. The development of basic motor skills of 2nd grade students at Ramón Ríos Elementary School in Caibarién has been affected despite having the physical and psycho-pedagogical conditions for their development. The proposal is made up of games that are redesingned and respond to the needs of the subjects under study and their applicability was valued as quite appropiate by the specialists.
La presente investigación parte de las insuficiencias presentadas por los escolares de segundo grado de la escuela primaria Ramón Ríos de Caibarién en cuanto al desarrollo de las habilidades motrices básicas, detectadas desde las clases de Educación Física. Por lo anterior se establece el siguiente problema científico ¿cómo contribuir al desarrollo de las habilidades motrices básicas de los escolares de segundo grado? Para dar solución a esta interrogante se plantea como objetivo: rediseñar juegos para contribuir al desarrollo de las habilidades motrices básicas en los escolares de segundo grado desde la Educación Física. En la investigación participó una población de los escolares de este grado de la escuela antes mencionada y en su proceso se emplean métodos científicos del nivel teórico y empírico como el análisis de documentos, encuesta, entrevista, observaciones a clases, criterio de especialistas, así como la distribución empírica de frecuencia de la que se tomaron los valores porcentuales. La propuesta la integran juegos que se rediseñan y responden a las necesidades de los sujetos en estudio y fue valorada su aplicabilidad como bastante adecuada mediante criterios de especialistas.
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Dr. Ana Odalis Ruano Anoceto

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