Executive Secretary
IV International Symposium on Physical Activity, Sport and Recreation 2025
DEPORTE 2025
Physical Education Workshop
This paper presents a critical examination of curriculum evaluation in Physical Education within the current context of Ecuador’s educational system. In a landscape shaped by ongoing educational reforms, social change, and the influence of technology on teaching and learning processes, the study explores how Physical Education is assessed and implemented in schools. Through a documentary review of national policies and curricular frameworks, as well as an analysis of practical experiences in Ecuadorian educational institutions, the research identifies persistent challenges such as standardized assessment criteria, teacher training gaps, and limited resources. The paper proposes key strategies to move toward a more contextualized, inclusive, and student-centered curricular evaluation, emphasizing the strategic role of Physical Education in building a high-quality and holistic educational experience in Ecuador.
Este trabajo ofrece una mirada crítica a la evaluación curricular de la Educación Física en el contexto actual del sistema educativo ecuatoriano. En un entorno marcado por reformas educativas, cambios sociales y el impacto de la tecnología en los procesos de enseñanza-aprendizaje, se analiza cómo se concibe y se implementa la evaluación de esta área fundamental. A través de una revisión documental de políticas nacionales y marcos curriculares, así como del análisis de experiencias prácticas en instituciones educativas del país, se identifican desafíos persistentes, como la estandarización de criterios, la formación docente y la falta de recursos específicos. El estudio propone orientaciones para avanzar hacia una evaluación curricular más contextualizada, inclusiva y orientada al desarrollo integral de los estudiantes, destacando el rol estratégico de la Educación Física en la construcción de una educación de calidad en Ecuador.
About The Speaker
LILIANA GABRIELA BAQUE CATUTO

Discussion