Simposio Internacional de Ciencias Farmaceúticas "SICF"

Simposio Internacional de Ciencias Farmaceúticas

SICF

INTEGRATIVE TEACHING TASKS IN THE PHARMACEUTICAL CLINICAL PROFILE: STUDENTS' PERCEPTIONS IN THE COVID-19 CONTEXT
INTEGRATIVE TEACHING TASKS IN THE PHARMACEUTICAL CLINICAL PROFILE: STUDENTS' PERCEPTIONS IN THE COVID-19 CONTEXT

Abstract

• Problematic: The confrontation with COVID-19 has conditioned new challenges in the teaching-learning process for universities. Therefore, the implementation of teaching experiences that combine study modalities, tele-education and the integration of knowledge, also take on special significance in pharmaceutical education of these times.

• Objective (s): The present work presents the evaluation of an experience of implementation of integrative teaching tasks, between two subjects of the clinical profile, from the perspective of students of the 5th year of the Pharmaceutical Sciences Career.

• Methodology: A cross-sectional study was carried out (October - December 2020), through a self-administered online questionnaire. The perception of the students was determined in three dimensions (design, execution and contribution to professional training), through a Likert scale.

• Results and discussion: The highest level of agreement was reached in the contribution to professional training, from the effective insertion in clinical practice and the promotion of the rational use of drugs (93.8%). In relation to its design, the integrative conception of the contents at an intra and interdisciplinary level stood out (93.8% - strongly agree) and in its execution, the contribution of joint activities to integrative thinking and clinical reasoning (68, 8% - strongly agree and 31.2% - agree), recognizing the complexity and the need for further study for its resolution (75% - strongly agree, 25% - agree).

• Conclusions: The experience was evaluated as satisfactory by all the students, verifying high satisfaction and the need for continuous improvement of the methodological work.


Resumen

• Problemática: El enfrentamiento a la COVID-19, ha condicionado para las universidades, nuevos desafíos en el proceso enseñanza – aprendizaje. Por tanto, la implementación de experiencias docentes que combinen las modalidades de estudio, la teleeducación y la integración de saberes, cobran igualmente especial significación en la educación farmacéutica de estos tiempos.

• Objetivo(s): El presente trabajo expone la evaluación de una experiencia de implementación de tareas docentes integradoras, entre dos asignaturas del perfil clínico, desde la perspectiva de estudiantes del 5to año de la Carrera Ciencias Farmacéuticas.

• Metodología: Fue realizado un estudio transversal (Octubre – Diciembre 2020), a través de un cuestionario autoadministrado on-line. La percepción de los educandos, se determinó en tres dimensiones (diseño, ejecución y aporte a la formación profesional), a través de una escala Likert.

• Resultados y discusión: El mayor nivel de acuerdo, se alcanzó en el aporte a la formación profesional, desde la inserción eficaz en la práctica clínica y la promoción al uso racional de los medicamentos (93,8%). En relación a su diseño, se destacó la concepción integradora de los contenidos a nivel intra e interdisciplinario (93,8% - muy de acuerdo) y en su ejecución, el aporte de las actividades conjuntas al pensamiento integrador y al raciocinio clínico (68,8% - muy de acuerdo y 31,2% - de acuerdo), reconociéndose la complejidad y la necesidad de mayor profundización, para su resolución (75% - muy de acuerdo, 25 % - de acuerdo).

• Conclusiones: La experiencia fue evaluada como satisfactoria por la totalidad de los alumnos, constatándose una elevada satisfacción y la necesidad del continuo perfeccionamiento del trabajo metodológico.


About The Speaker

Rut Benita Yero Haber

Rut Benita Yero Haber

Universidad de Oriente. Cuba Flag of Cuba
Practical Info
Póster digital
Spanish / Español
November 26, 2021 7:20 PM
15 minutes
L14
Authors
Niurka María Dupotey Varela
Dorgerys García Falcón
Rut Benita Yero Haber
Isabella Domínguez Fernández
Keywords
ciencias farmacéuticas
clinical profile
college students
estudiantes universitarios
integrative teaching task
interdisciplinariedad
interdisciplinarity
métodos de enseñanza
perfil clínico
pharmaceutical sciences
tarea docente integradora
teaching methods


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