Tuned Mass Damper components study

• Problematic: The reduction of vibrations in long-lived and unmaintained structures such as railway bridges in Cuba, is an issue that is currently gaining importance. One way to achieve this is the placement of Tuned Mass Dampers or TMD.

• Objective: To study the main components of a Tuned Mass Damper.

• Methodology: A dynamic study of the railway bridge located at km 560 of the Central Railway and of the TMD is carried out to control vibrations. The real problem is fitted to the mathematical model of systems of 1 and 2 degrees of freedom.

• Results and discussion: The influence of the basic parameters (mass, stiffness and damping) on the dynamic amplification of the structure, the displacements of each degree of freedom and the amplitude of the oscillations of the bridge and the TMD in response to the excitation force.

• Conclusions: The influence of mass, stiffness and damping on the dynamic response of the system is obtained. The 2 degrees of freedom model is solved, varying only the damping coefficient of the TMD, the position-time graphs are obtained. In the frequency response functions, it is verified that the system reaches its highest dynamic amplification when the frequency of the vibration produced by an external load coincides with the natural frequency of the structure.


• Problemática: La reducción de las vibraciones en estructuras longevas y carentes de mantenimiento como los puentes de ferrocarril en Cuba, es un tema que actualmente va cobrando importancia. Una vía para lograrlo es la colocación de Amortiguadores de Masa Sintonizados o TMD.

• Objetivo: Estudiar los principales componentes de un Amortiguador de Masa Sintonizado.

• Metodología: Se realiza un estudio dinámico del puente ferroviario ubicado en el km 560 del Ferrocarril Central y del TMD para el control de las vibraciones. Se ajusta el problema real al modelo matemático de sistemas de 1 y 2 grados de libertad.

• Resultados y discusión: Se halla la influencia de los parámetros básicos (masa, rigidez y amortiguamiento) en la amplificación dinámica de la estructura, los desplazamientos de cada grado de libertad y la amplitud de las oscilaciones del puente y del TMD como respuesta a la fuerza de excitación.

• Conclusiones: Se obtiene la influencia de la masa, la rigidez y el amortiguamiento en la respuesta dinámica del sistema. Se resuelve el modelo de 2 grados de libertad, variando solamente el coeficiente de amortiguamiento del TMD, se obtienen las gráficas de posición-tiempo. En las funciones de respuesta en frecuencia, se comprueba que el sistema alcanza su mayor amplificación dinámica cuando la frecuencia de la vibración producida por una carga externa coincide con la frecuencia natural de la estructura.


About The Speaker

Dr. C. César Alberto Chagoyen Méndez

Dr. C. César Alberto Chagoyen Méndez

Facultad de Ingeniería Mecánica, Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas Flag of Cuba

Ph. D, Profesor Titular - UCLV

Practical Info
Spanish / Español
November 25, 2021 11:45 AM
15 minutes
Sala Polivalente A
Authors
Dr. C. César Alberto Chagoyen Méndez
Giovanny Medina Castellón
Yamill S. Campos Pérez
Ernesto L. Chagoyen Méndez
Constantina Álvarez Peña
Keywords
amortiguador de masa sintonizado
puente de ferrocarril
railway bridges
tuned mass damper
vibraciones
vibrations