Simposio Internacional “Desarrollo Humano, Equidad y Justicia Social"

Simposio Internacional “Desarrollo Humano, Equidad y Justicia Social"

CAREER GUIDANCE MANUAL FOR FIRST YEAR INDUSTRIAL PROCESS ENGINEERING STUDENTS
CAREER GUIDANCE MANUAL FOR FIRST YEAR INDUSTRIAL PROCESS ENGINEERING STUDENTS

Professional development is a common aspiration for most people, as much of life is spent in the workplace. That is why the choice of a profession to carry out in the future is essential to avoid university dropouts. Therefore, the purpose of this research is to propose a preparation manual for first-year students of the degree in Agroindustrial Process Engineering. A qualitative, non-experimental, action-research type study was carried out through two stages. The first one dedicated to exploring the professional interests of the students, for which it was applied: observation, interview and survey. In the second stage, the preparation manual was prepared and evaluated by consulting specialists. The data was processed qualitatively, by content analysis. The results showed that these students, once they are already studying the career, realize that it does not correspond to their interests and job expectations, so they prefer to drop out and start looking for another professional path. The topics proposed in the manual have a character of preparation for the student since vital contents for their future professional development are exposed.

El desarrollo profesional es una aspiración habitual en la mayoría de las personas, ya que gran parte de la vida transcurre en el ámbito laboral. Es por ello que la elección de una profesión a desempeñar en el futuro es fundamental para evitar la deserción universitaria. Por consiguiente, es propósito de esta investigación proponer un manual de preparación a los estudiantes de primer año de la carrera de Ingeniería en Procesos Agroindustriales. Se realizó un estudio cualitativo, no experimental, de tipo investigación-acción, a través de dos etapas. La primera dedicada a explorar los intereses profesionales de los estudiantes, para ello se aplicó: la observación, la entrevista y la encuesta. En la segunda etapa se elaboró el manual de preparación y se valoró por consulta de especialistas. Los datos se procesaron de forma cualitativa, por análisis de contenido. Los resultados evidenciaron que dichos estudiantes una vez que ya están estudiando la carrera se dan cuenta que no se corresponde con sus intereses y expectativa laboral, por lo que prefieren desertar y comenzar a buscar otro camino profesional. Los temas propuestos en el manual tienen un carácter de preparación al estudiante ya que se exponen contenidos vitales para su futuro desarrollo profesional.

About The Speaker

Disney Prado Jiménez

M. Sc. Disney Prado Jiménez

UNISS Flag of Cuba
Practical Info
Spanish / Español
November 24, 2021 10:50 AM
10 minutes
L3
Authors
M. Sc. Disney Prado Jiménez
Dumey Prado Jiménez
Reinier Martín Gonzàlez
Keywords
desarrollo
development
estudiantes
laboral
profesional
professional
students
work