Simposio Internacional “Desarrollo Humano, Equidad y Justicia Social"

Simposio Internacional “Desarrollo Humano, Equidad y Justicia Social"

CONTRIBUTIONS OF THE CONSTRUCTION GRAMMAR TO THE PHRASEDIDACTICS

The present work will focus on the process of teaching and learning the so-called phraseological constructions in the classroom of German as a foreign language, of the type: [DETSg NÄCHST N kommt bestimmt], for example, Der nächste Winter / Sommer / Regen / Geburtstag kommt bestimmt.


In my proposal for a phrase-didactic application, the starting point will be the most productive and creative phraseological constructions (high hapax index) and that have the least restrictions regarding their empty cells (high type index); the frequency of use (high token index) will, in fact, take a back seat. The teaching and learning objectives will focus on promoting linguistic creativity from the beginning, which will not only increase the motivation of the learners, but at the same time will make them reflect on the functioning of the phraseological constructions in particular and of the ( s) languages ​​(s) in general.

El presente trabajo se centrará en el proceso de enseñanza y aprendizaje de las llamadas construcciones fraseológicas en el aula de alemán como lengua extranjera, del tipo: [DETSg NÄCHST N kommt bestimmt], por ejemplo, Der nächste Winter/Sommer/Regen/Geburtstag kommt bestimmt.

En mi propuesta de aplicación fraseodidáctica, el punto de partida lo constituirán las construcciones fraseológicas más productivas y creativas (alto índice de hápax) y que menos restricciones presentan en lo que a sus casillas vacías se refiere (alto índice de types); la frecuencia de uso (alto índice de tokens), de hecho, pasará a ocupar un segundo plano. Los objetivos de enseñanza y aprendizaje se centrarán en fomentar la creatividad lingüística desde un primer momento, lo que no sólo incrementará la motivación de los aprendientes, sino que al mismo tiempo les hará reflexionar acerca del funcionamiento de las construcciones fraseológicas en particular y de la(s) lenguas(s) en general.


About The Speaker

Nely M. Iglesias Iglesias

Dr. Nely M. Iglesias Iglesias

Universidad de Salamanca Flag of Spain

Profesora en la Universidad de Salamanca: Departamento de Filología Moderna (Área de Alemán)

Practical Info
Spanish / Español
November 25, 2021 11:20 AM
5 minutes
L3
Authors
Dr. Nely M. Iglesias Iglesias
Keywords
alemán como lengua extranjera
construcciones fraseológicas
fraseodidáctica
german as a foreign language
grammar
gramática
phraseological constructions
teaching phrase