Simposio Internacional “Desarrollo Humano, Equidad y Justicia Social"
In recent years, the study of emotional regulation has been increasing due to the important role it plays in the functioning of individuals in different contexts of life. This process can present difficulties, be ineffective, maladaptive and lead to the loss of the functional value of emotions.
The research was aimed at characterize the difficulties in the emotional regulation in students of first year of the Psychology of Camagüey University. For the study, it assumes a paradigm of quantitative research, non-experimental, cross-sectional or transactional design and a type of descriptive study. Carry out an intentional non-probabilistic sampling, which included 31 students of the 1st year of the Psychology degree. For the collection of information, was used the scale of difficulties in emotional regulation (DERS), in addition to semi-structured interviews with students. For the processing of the information, the statistical package SPSS / Windows, version 23.0.
The results indicated the existence of difficulties in the emotional regulation of the investigated students. From the dimensions involved in difficulties in the emotional regulation students found restrictions in directing behavior towards goals, deficiencies in the control of emotions, limitations in emotional regulation strategies; to a lesser extent, difficulties in attention or lack of awareness and emotional understanding and the rejection or non-acceptance of emotions are distinguished.
En los últimos años se ha ido incrementando el estudio de la regulación emocional, debido al importante rol que juega en el funcionamiento de los individuos en los diferentes contextos de la vida. Este proceso puede presentar dificultades, resultar ineficaz, desadaptativa y conducir hacia la pérdida del valor funcional de las emociones.
La investigación propone como objetivo caracterizar las dificultades en la regulación emocional en estudiantes del 1er año de Psicología de la Universidad de Camagüey. Para el estudio se asumió un paradigma de investigación cuantitativo, diseño no experimental, de corte transversal o transaccional y un tipo de estudio descriptivo. Se realizó un muestreo no probabilístico intencional, que incluyó 31 estudiantes del 1er año de la carrera de Psicología. Para la recogida de información fue utilizada la escala de dificultades en la regulación emocional (DERS-E), además de entrevistas semiestructuradas a los estudiantes. Para el procesamiento de la información se utilizó el paquete estadístico SPSS/Windows, versión 23.0.
Los resultados indicaron la existencia de dificultades en la regulación emocional de los educandos investigados. A partir de las dimensiones implicadas en las dificultades en la regulación emocional, se encontraron en los estudiantes restricciones para dirigir el comportamiento hacia metas, deficiencias en el control de las emociones, limitaciones en las estrategias de regulación emocional; en menor medida se distinguen las dificultades en la atención o falta de conciencia y comprensión emocional y el rechazo o no aceptación de las emociones.
About The Speaker
Prof. Daimary Socarrás Hernández