Simposio Internacional “Desarrollo Humano, Equidad y Justicia Social"
Abstract
The teaching-learning process through virtual environments reached Cuban university professors in the stage of the COVID-19 pandemic to stay. The geographical situation of the island makes it vulnerable to different natural phenomena that have repeatedly affected the continuity of education in normal educational contexts. The virtual classroom is the way used to replace the presence of the teacher and give continuity to the teaching and learning process. Students of the third year of the Foreign Languages Teacher Education program at Universidad Central “Marta Abreu” de las Villas have asked their teachers for levels of help to help them in the independent study required by the distance modality, completely new for them and difficult to carry out without having the educational environment accustomed, especially the presence of the teacher. Qualitative research was carried out, specifically the action research method. The following methods were used: document analysis, participant observation, activity product analysis, interview, teacher's diary, triangulation, historical-logical, analysis - synthesis, induction - deduction and mathematical and / or statistical. The aim was to develop an alternative to assist these students in the development of receptive skills in English in the elective course Práctica de Laboratorio de Inglés V, in which the resources of the virtual classroom are combined with the polimedia. As a result, students gradually take the risk and develop receptive language skills to acceptable levels.
El proceso de enseñanza aprendizaje a través de entornos virtuales llegó a los profesores universitarios cubanos en la etapa de la pandemia del COVID-19 para quedarse. La situación geográfica de la isla la hace vulnerable a diferentes fenómenos naturales que han afectado la continuidad de la educación en contextos educativos normales reiteradamente. El aula virtual es la vía utilizada para sustituir la presencia del profesor y dar continuidad al proceso de enseñanza y aprendizaje. Los estudiantes del tercer año de la Licenciatura en Educación. Lenguas Extranjeras. Inglés con Segunda Lengua de la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas han solicitado a sus profesores niveles de ayuda que los auxilie en el estudio independiente que requiere la modalidad a distancia, completamente nueva para ellos y difícil de realizar sin tener el entorno educativo acostumbrado, sobre todo la presencia del profesor. Se trabajó la investigación cualitativa, específicamente el método de investigación acción. Se utilizaron los métodos: análisis de documentos, observación participante, análisis del producto de la actividad, entrevista, diario del profesor, triangulación, histórico- lógico, análisis - síntesis, inducción – deducción y matemáticos y/o estadísticos. El objetivo fue elaborar una alternativa para asistir a estos estudiantes en el desarrollo de habilidades receptivas en inglés en el curso optativo Práctica de laboratorio de inglés V, en la que se combinan los recursos del aula virtual con la polimedia. Como resultado se logra de forma paulatina que los estudiantes tomen el riesgo y logren desarrollar a niveles aceptables habilidades receptivas en el idioma.
About The Speaker
Prof. Victor Manuel Alonso Surí