Simposio Internacional “Desarrollo Humano, Equidad y Justicia Social"
Introduction: the aim of this research was to design a psychoeducational program to stimulate emotional understanding in schoolchildren with aggressive manifestations.
Methods: a mixed research approach was used, with a concurrent nested design. In the first stage, the program proposal was designed, based on the psychoeducational needs identified in children, parents and teachers, through previous studies. It also started from a theoretical systematization where 23 emotional education programs were selected, based on the PRISMA methodology. The last stage was linked to its assessment and worked with a non-probabilistic sample of 20 specialists and 20 possible beneficiaries. 2 questionnaires were used to collect information. Its processing was carried out using descriptive statistics and the calculation of the Fleiss Kappa index.
Results: The psychoeducational program was developed. It was conceived to be applied by MINED psychologists and psychopedagogues, as part of the comprehensive care system offered to schoolchildren included in indicator 4. It consists of 23 sessions, with a weekly frequency, where group work is combined with care individualized, directed to the child, his family and teacher. Prepared psychoeducational materials are used for independent activities. The specialists and possible beneficiaries endorsed the relevance, sufficiency and applicability of the proposal.
Conclusions: A relevant and viable program was offered that responds to the psychoeducational needs associated with emotional understanding presented by children with aggressive manifestations, their parents and teachers.
Introducción: la investigación se realizó con el propósito de elaborar una propuesta de programa psicoeducativo mediante la cual se potencie la comprensión emocional en escolares con manifestaciones agresivas.
Métodos: se empleó un enfoque mixto de investigación, con un diseño anidado concurrente. En una primera etapa se diseñó la propuesta de programa, partiendo de las necesidades psicoeducativas identificadas en niños, padres y maestros, a través de estudios precedentes. Se partió también de una sistematización teórica donde se seleccionaron 23 programas de educación emocional, a partir de la metodología PRISMA. La última etapa estuvo vinculada a su valoración y se trabajó con una muestra no probabilística de 20 especialistas y 20 posibles beneficiarios. Se emplearon 2 cuestionarios para la recogida de información. Su procesamiento se efectuó mediante la estadística descriptiva y el cálculo del índice Kappa de Fleiss.
Resultados: Se logró elaborar el programa psicoeducativo. Se concibió para ser aplicado por los psicólogos y psicopedagogos del MINED, como parte del sistema de atención integral que se ofrece a escolares incluidos en el indicador 4. Consta de 23 sesiones, con una frecuencia semanal, donde se combina el trabajo grupal con la atención individualizada, dirigidas al niño, su familia y maestro. Se emplean materiales psicoeducativos elaborados para las actividades independientes. Los especialistas y posibles beneficiarios avalaron la pertinencia, suficiencia y aplicabilidad de la propuesta.
Conclusiones: Se ofreció un programa pertinente y viable que responde a las necesidades psicoeducativas asociadas a la comprensión emocional presentadas por los niños con manifestaciones agresivas, sus padres y maestros.
About The Speaker
MsC. Lisandra Angulo Gallo
Trabaja como profesor en la UCL. Aspirante de Doctorado en Ciencias Psicológicas