Simposio Internacional “Desarrollo Humano, Equidad y Justicia Social"
One of the measures to prevent the spread of Covid-19 required the closure of educational institutions, leaving more than 1.5 billion students in the world confined to their homes and developing their educational processes remotely. In the case of Latin America, approximately 46% of students do not have access to the Internet and/or computers, discouraging study and presenting a series of difficulties that intensify the already existing gaps in the student body. In addition to this, there is a lack of academic skills to face this situation and persevere in school. In this scenario, this research aimed during the health crisis in high school students to (1) describe self-regulatory learning strategies, (2) characterize the frequency of intention to drop out, and (3) relate the use of self-regulatory learning strategies with the intention to drop out.
A battery of questions was used to measure self-regulatory learning strategies and the Early Warning System register available from the Ministry of Education was used to measure intention to drop out. The sample consisted of 121 students. The main results obtained were: (1) low use of self-regulatory learning strategies, (2) direct and negative relationship between intention to drop out and use of self-regulatory strategies; (3) those students who manifest to drop out present low scores in the use of cognitive and metacognitive strategies, as well as help-seeking and self-efficacy.
Una de las medidas de prevención del contagio de la Covid-19 requirió el cierre de las instituciones educativas quedando más de 1500 millones de estudiantes en el mundo confinados en sus hogares y desarrollando sus procesos educativos de manera remota. En el caso de Latinoamérica aproximadamente un 46% de estudiantes no tiene acceso a internet y/o computador desalentando el estudio y presentando una serie de dificultades que intensifica las brechas ya existentes en el alumnado. A esto se suma la carencia de habilidades académicas para afrontar esta situación y perseverar en la escuela. En este escenario, esta investigación se propuso durante la crisis sanitaria en estudiantado de educación media (1) describir estrategias autorregulatorias del aprendizaje, (2) caracterizar la frecuencia de intención de abandonar y (3) relacionar el uso de estrategias autorregulatorias del aprendizaje con la intención de abandonar estudios.
Para la medición de estrategias autorregulatorias del aprendizaje se utilizó una batería de preguntas y para la medición de la intención de abandonar se usó el registro del Sistema de Alerta Temprana disponible del Ministerio de Educación. La muestra fue de 121 estudiantes. Los principales resultados obtenidos fueron: (1) bajo uso de estrategias autorregulatorias de aprendizaje, (2) relación directa y negativa entre intención de abandonar y uso de estrategias autorregulatorias; (3) aquellos estudiantes que manifiestan abandonar estudios presentan puntuación baja en el uso estrategias cognitivas y metacognitivas, así como búsqueda de ayuda y autoeficacia.
About The Speaker
Dr. Fabiola Sáez Delgado