Simposio Internacional “Desarrollo Humano, Equidad y Justicia Social"
Enunciated, but scarcely argued and systematized, the anthropological function of art, present throughout the history of human civilizations, becomes essential in the polyfunctional framework in which the work of art is constituted. Irreducible to the theoretical simplification that implies explaining it only from its relationship with man as a producer and recipient of artistic activity, the anthropological function is subject to greater theoretical-methodological complexity, a question that this research has tried to solve, for which was proposed as an objective: to base the anthropological function of art as part of its polyfunctionality and its concretion in texts of contemporary Cuban literature on Canarian themes, through its different aspects and values.
Specifically, and for the sake of that, the presuppositions of the anthropological function of art are established here through its interaction with other functions and categories belonging to Aesthetics as a theoretical discipline, without diluting its specificity in these, at the same time that The dimensions of the anthropological function of art are revealed through its concretion in the exhibition of works of contemporary Cuban literature with a Canarian theme.
Multiple values and aesthetic nuances reveal the texts of contemporary Cuban literature on Canarian themes selected for study, despite which they have been scarcely addressed from the field of scientific research. In them, the anthropological function of art is specified through a set of traditional categories of Aesthetics such as beauty, tragicity, humor and the grotesque, which grant aesthetic-anthropological specificities to the set of Canarian subjects, here become part essential of the aesthetic object, while expressing the multifaceted character of the anthropological function of art.
Thus, art, and specifically literature, can unleash a multiplicity of human reactions, in correspondence with the aesthetic-anthropological content that results from the subject-aesthetic object relationship of art.
Enunciada, pero escasamente argumentada y sistematizada, la función antropológica del arte, presente a través de la historia de las civilizaciones humanas, deviene esencial en el entramado polifuncional en que se constituye la obra de arte. Irreductible a la simplificación teórica que implica explicarla solo a partir de su relación con el hombre como sujeto productor y receptor de la actividad artística, la función antropológica está sujeta a una mayor complejidad teórico–metodológica, cuestión que esta investigación ha pretendido resolver, para lo cual se propuso como objetivo: fundamentar la función antropológica del arte como parte de la polifuncionalidad del mismo y su concreción en textos de la literatura cubana contemporánea de temática canaria, a través de sus diferentes aspectos y valores.
Específicamente, y en aras de aquel, se establecen aquí los presupuestos de la función antropológica del arte a través de su interacción con otras funciones y categorías pertenecientes a la Estética como disciplina teórica, sin que se diluya su especificidad en estas, a la vez que se revelan las dimensiones de la función antropológica del arte mediante su concreción en la muestra de obras de la literatura cubana contemporánea de temática canaria.
Múltiples valores y matices estéticos revelan los textos de la literatura cubana contemporánea de temática canaria seleccionados para su estudio, a pesar de lo cual han sido escasamente atendidos desde el ámbito de la investigación científica. En ellos, la función antropológica del arte queda concretada a través de un conjunto de categorías tradicionales de la Estética como la belleza, la tragicidad, el humorismo y el grotesco, que otorgan especificidades estético–antropológicas al conjunto de los sujetos canarios, devenidos aquí parte imprescindible del objeto estético, a la vez que expresan el carácter multívoco de la función antropológica del arte.
Así, el arte, y específicamente la literatura, pueden desatar un conjunto multívoco de reacciones humanas, en correspondencia con el contenido estético–antropológico que resulte de la relación sujeto–objeto estético del arte.
About The Speaker
Dr. Ana Iris Díaz Martínez