Simposio Internacional “Desarrollo Humano, Equidad y Justicia Social"

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Transformations in the communicational universe with de triumph of the Cuban Revolution
Transformations in the communicational universe with de triumph of the Cuban Revolution

The general objective of this work is to characterize the necessary transformations in the Cuban communication universe from the triumph of its revolution.

An analysis is made of the characteristics of the period preceding the Revolution, the information was considered a commodity, compared to that which arises after January 1959, which implies new forms of assimilation and interpretation of the reality that is reflected in all the fields of communication, whether public or private, formal and informal.

To achieve the transformations in the Cuban communication system, the most used practices, media and supports were reevaluated, and others were developed and consolidated based on new measures and policies in line with the socialist model proposed for the country. Therefore, this new stage implied new logics of appropriation of communication, of thought, of symbolism; that revolutionizes Cuban culture (beliefs, values, principles, system of social relations); not only in terms of legitimizing and perfecting the new state of affairs in formal spaces, but also analyzing how the phenomena of assimilation to the new and resistance to change occur in informal spaces.

With the transformations in the communicational universe, the media pass to the power of the State, their access and acquisition are put at the service of all, in defense of the interests of the people, to communicate to the masses about our Revolution, that which day by day is he is building and perfecting.


Este trabajo tiene como objetivo general, caracterizar las necesarias transformaciones en el universo comunicacional cubano a partir del triunfo de su revolución.

Se hace un análisis de las características de la época precedente a la Revolución, la información era considerada una mercancía, comparada con la que surge después de enero de 1959, la cual implica nuevas formas de asimilación e interpretación de la realidad que se refleja en todos los ámbitos de la comunicación, ya sean públicos o privados, formales e informales.

Para lograr las transformaciones en el sistema comunicativo cubano, fueron reevaluadas las prácticas, medios y soportes más utilizados, y se desarrollaron y consolidaron otros a partir de nuevas medidas y políticas en consonancia con el modelo socialista propuesto para el país. Por tanto, esta nueva etapa implicaba nuevas lógicas de apropiación de la comunicación, de pensamiento, de simbolismos; que revoluciona la cultura cubana (creencias, valores, principios, sistema de relaciones sociales); no solo en función de legitimar y perfeccionar el nuevo estado de cosas en los espacios formales sino analizar, también, cómo se producen los fenómenos de asimilación a lo novedoso y resistencia al cambio en espacios informales.

Con las transformaciones en el universo comunicacional, los medios pasan al poder del Estado, su acceso y adquisición se ponen al servicio de todos, en defensa de los intereses del pueblo, para comunicar a las masas sobre nuestra Revolución, esa que día a día se va construyendo y perfeccionando.


About The Speaker

Ivis González Pereira

MsC. Ivis González Pereira

UCLV Flag of Cuba
Practical Info
Spanish / Español
November 25, 2021 3:30 PM
30 minutes
L3
Authors
MsC. Ivis González Pereira
Oralia Maira Arias Pérez
Keywords
communication universe
cuban revolution
información
information
prensa
press
revolución cubana
universo comunicacional