Executive Secretary
IV International Symposium on Physical Activity, Sport and Recreation 2025
DEPORTE 2025
Introductory and High Performance Sports Workshop
Sports initiation has become a fundamental link for the entry of minors into the practice of a modality in any field of sport, however, the dialectical relationship between internal biological factors and external pedagogical factors acquires a special significance, since the development and improvement of motor skills and the development of physical capacities are dependent on the maturation processes of sport. The organization of children who begin in sport is not considered in the Athletics Teaching Program implemented in Cuba, nor by many coaches in their pedagogical practice, so the objective of this research was to design a methodological alternative for the development of sports skills in horizontal jumps for the 8-9 year old category, in correspondence with the levels of maturation in these ages, for which both theoretical and empirical methods were used. As a general conclusion of the study, it was found that the proposed methodological alternative is viable, and the users felt great satisfaction with it.
La iniciación deportiva se ha convertido en un eslabón fundamental para el ingreso de los menores a la práctica de una modalidad en cualquier ámbito del deporte, sin embargo, la relación dialéctica entre los factores biológicos internos y los factores pedagógicos externos adquiere una especial significación, pues el desarrollo y perfeccionamiento de las habilidades motrices y el desarrollo de las capacidades físicas están en dependencia de los procesos madurativos del deporte. La organización de los niños que se inician en el deporte, no son considerados en el Programa de Enseñanza del Atletismo que se implementa en Cuba, ni por muchos entrenadores en su práctica pedagógica, por lo que el objetivo de esta investigación fue diseñar una metodología para el desarrollo de las habilidades deportivas en saltos horizontales para la categoría de 8-9 años, en correspondencia con los niveles de maduración en estas edades, para lo cual se emplearon tanto métodos teóricos como empíricos. Como conclusión general del estudio se encontró que la alternativa metodológica propuesta es viable, y los usuarios sintieron gran satisfacción con la misma.
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Juan Manuel Perdomo Ogando
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