11nd International Conference of Mechanical Engineering
COMEC2023
VI Symposium of Logistics and Quality Management
Abstract
Like many other developing countries, Cuba also faces the unavoidable and peremptory need to transform the traditional concept of operation of its ports and that implies significant changes in the already obsolete model for its management, as a set of facilities and services, designed and managed only to allow the exchange of goods between maritime and terrestrial means. The lack of methodological support to carry out this strategic transformation in the main Cuban territorial ports, led to the design of an alternative, relevant, flexible and robust methodological instrument that can guide the complex process of transforming them into integrated customer-oriented logistics platforms (Icolp) that support their effective management in Cuban conditions. Based on a situational diagnosis of context that provided the specific bases, the phases and stages of strategic planning were adapted to this unique but decisive process, taking the port of Cienfuegos as an object of practical study. The exposed result focuses on the foundation of the methodological instrument to conduct this necessary and transcendental process in Cuban territorial ports functioning as Icolp, constitute the fundamental basis for its management as a critical node of dynamic integration of the material, documentary and monetary-financial flows of the port logistics chains (CLP), associated with a 3rd generation port (3G). In this context, it is of special interest for the procedure, the creation of the bases to a progressively materialization of the modern concept of Port Logistic Community in Cuba.
Resumen
Al igual que otros muchos países en vías de desarrollo, Cuba enfrenta también la necesidad ineludible y perentoria de transformar el concepto tradicional de operación de sus puertos y que implica cambios significativos en el modelo ya caduco para su gestión, como un conjunto de instalaciones y servicios, diseñados y gestionados solo para permitir la realización del intercambio de mercancías entre los medios marítimos y terrestres. La carencia de un soporte metodológico para llevar a cabo esta transformación estratégica en los principales puertos territoriales cubanos, condujo a diseñar un instrumento metodológico alternativo, pertinente, flexible y robusto que pueda guiar el complejo proceso de transformarlos en plataformas logísticas integradas orientadas al cliente (Plioc) que soporte su gestión efectiva en las condiciones de Cuba. Partiendo de un diagnóstico situacional de contexto que aportó las bases específicas, se adecuaron las fases y etapas de la planeación estratégica a este singular pero decisivo proceso, tomando al puerto de Cienfuegos como objeto de estudio práctico. El resultado expuesto se centra en la fundamentación del instrumento metodológico para conducir este necesario y trascendental proceso en puertos territoriales cubanos que funcionando como Plioc, constituyan la base fundamental para su gestión como nodo crítico de integración dinámica de los flujos material, documental y monetario-financiero de las cadenas logísticas portuarias (CLP), asociadas a un puerto de 3ª generación (3G). En este contexto, resulta de especial interés para el procedimiento, la creación de las bases para materializar progresivamente el moderno concepto de Comunidad Logística Portuaria en Cuba.
About The Speaker
Ing. Andrés V. Silva Delgado
Discussion