Executive Secretary
VII International Conference on Humanistic Studies
CIESHUM 2025
The objective of this work is to contribute to the integration of first-year English language students into the solution of local and territorial issues from a curricular perspective. It involved the application of a multidisciplinary approach that integrates educational theory, community practice, and concepts of social development. The theoretical methods used were historical logic, analysis and synthesis, and the systemic approach. Observation was used as an empirical method. Two guidelines were designed for the proposal in order to develop the fieldwork, oral presentations, and written reports in the foreign language. Among the most notable results is the successful linking of English Language II content to the solution of community problems related to the Sustainable Development Goals in the communities where the students live. It is concluded that the experience enhances the linguistic preparation of the students, who have an advanced intermediate level, while also contributing to the development of values, knowledge, and skills in future professionals, who approach real-life problems and learn social pathways for their critical assessment and transformation.
El objetivo de este estudio es facilitar la integración de los estudiantes de primer año de la carrera de Lengua Inglesa en la resolución de problemas locales y territoriales desde una perspectiva curricular. Esto implicó la implementación de un enfoque multidisciplinario que combina teoría educativa, práctica comunitaria y conceptos de desarrollo social. Los métodos teóricos aplicados incluyeron el histórico lógico, el análisis y la síntesis, así como el enfoque sistémico. En cuanto a los métodos empíricos, se utilizó la observación. Se desarrollaron dos guías de trabajo para la propuesta, las cuales orientan el enfoque del trabajo de campo, las presentaciones orales y los informes escritos en la lengua extranjera. Entre los resultados más significativos se destaca que se logró conectar los contenidos de la asignatura Lengua Inglesa II con la solución de problemas comunitarios vinculados a los Objetivos de Desarrollo Sostenible de las localidades donde residen los estudiantes. Se concluye que la experiencia favorece la preparación lingüística de los estudiantes, quienes poseen un nivel intermedio avanzado, al mismo tiempo que contribuye a la formación de valores, conocimientos y habilidades de los futuros profesionales, quienes se enfrentan a problemas reales y aprenden enfoques sociales para su valoración crítica y transformación.
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Prof. Bertha Elena Romero

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