Executive Secretary
VII International Conference on Humanistic Studies
CIESHUM 2025
Abstract
The teaching of History in English as a foreign language faces challenges associated with the lack of contextualized teaching and technological resources, especially at the Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas. This research proposes the design, implementation, and evaluation of the HistoMedia digital platform, which integrates audiovisual resources and activities using the CLIL approach, for the subject History of English-Speaking Countries I. The qualitative study employs theoretical, empirical, and statistical methods to diagnose needs, develop the platform, and assess its impact on students' motivation, historical learning, and the development of linguistic and intercultural competencies. The HistoMedia platform is expected to contribute significantly to educational innovation and the improvement of the teaching-learning process of History in English as a foreign language at the UCLV.
Resumen
La enseñanza de la historia en inglés como lengua extranjera enfrenta retos asociados a la falta de recursos didácticos y tecnológicos contextualizados especialmente en la Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas. Esta investigación propone el diseño, implementación y evaluación de la plataforma digital HistoMedia, que integra recursos audiovisuales y actividades bajo el enfoque CLIL, para la asignatura Historia de los Pueblos de Habla Inglesa I. El estudio, de corte cualitativo, emplea métodos teóricos, empíricos y estadísticos para diagnosticar necesidades, desarrollar la plataforma y valorar su impacto en la motivación, el aprendizaje histórico y el desarrollo de competencias lingüísticas e interculturales de los estudiantes. Se espera que la plataforma HistoMedia contribuya significativamente a la innovación educativa y al perfeccionamiento del proceso de enseñanza-aprendizaje de la historia en inglés, como lengua extranjera en la UCLV.
About The Speaker
Arianna Hernández Arregoitia

Discussion