Executive Secretary
VII International Conference on Humanistic Studies
CIESHUM 2025
This study analyzes the role of intercultural communicative competence in language teaching as a tool for developing critical and participatory citizenship in diverse educational contexts. The objectives include: (1) examining how the development of intercultural skills in the language classroom fosters democratic values, (2) identifying effective pedagogical strategies that integrate language learning with citizenship education, and (3) evaluating the impact of these practices in multicultural environments. The methodology combines documentary analysis of theoretical frameworks (Byram, Freire, UNESCO) and a case study in culturally diverse educational institutions, utilizing teacher interviews, classroom observations, and student surveys. The results reveal that an intercultural approach to language teaching promotes empathy, critical thinking, and active participation in social issues, especially in classrooms with migrant or multilingual students. However, challenges are identified, such as the lack of teacher training in interculturality and curricular resistance to integrating citizenship content. It is concluded that language teaching, from an intercultural perspective, is a key space for building more inclusive societies, but requires educational policies that prioritize this articulation and resources for its effective implementation.
Este estudio analiza el papel de la competencia comunicativa intercultural en la enseñanza de lenguas como herramienta para formar una ciudadanía crítica y participativa en contextos educativos diversos. Los objetivos incluyen: (1) examinar cómo el desarrollo de habilidades interculturales en el aula de lenguas fomenta valores democráticos, (2) identificar estrategias pedagógicas efectivas que integren el aprendizaje lingüístico con la educación ciudadana y (3) evaluar el impacto de estas prácticas en entornos multiculturales. La metodología combina análisis documental de marcos teóricos (Byram, Freire, UNESCO) y un estudio de caso en instituciones educativas con diversidad cultural, utilizando entrevistas a docentes, observación de clases y encuestas a estudiantes. Los resultados revelan que el enfoque intercultural en la enseñanza de lenguas promueve la empatía, el pensamiento crítico y la participación activa en temas sociales, especialmente en aulas con alumnado migrante o plurilingüe. Sin embargo, se identifican desafíos, como la falta de formación docente en interculturalidad y la resistencia curricular a integrar contenidos ciudadanos. Se concluye que la enseñanza de lenguas, desde una perspectiva intercultural, es un espacio clave para construir sociedades más inclusivas, pero requiere políticas educativas que prioricen esta articulación y recursos para su implementación efectiva.
About The Speaker
Ernesto Cué Licea

Discussion