Executive Secretary
VII International Conference on Humanistic Studies
CIESHUM 2025
Intercultural competence in the Spanish as a foreign language classroom fosters respect and understanding among students from different cultures, avoiding stereotypes and promoting empathy. It also prepares students for real-life contexts, where effective communication requires cultural sensitivity, not just linguistic proficiency. The objective of this presentation is to share the experience of intercultural exchange in the Spanish as a foreign language classroom at the Innovative University of Kazan (Russia). The research was exploratory and descriptive, and the methods used were participant observation and the analysis of teaching materials with an intercultural approach. The main results obtained were increased motivation and the development of communicative competence in multicultural contexts; teacher training was also enhanced. Interculturality enriches the learning of Spanish as a foreign language, but requires improved teacher training and a large number of updated materials adapted to the multicultural context.
La competencia intercultural en el aula de español como lengua extranjera fomenta el respeto y la comprensión entre estudiantes de diferentes culturas, evitando estereotipos y promoviendo la empatía. Además, prepara a los estudiantes para contextos reales, donde la comunicación efectiva requiere sensibilidad cultural, no solo dominio lingüístico. El objetivo de la ponencia es socializar la experiencia sobre el intercambio intercultural en la clase de español como lengua extranjera en la Universidad Innovadora de Kazán (Rusia). El tipo de investigación que se realizó es la exploratoria descriptiva y los métodos que se utilizaron para el desarrollo de la investigación fueron: la observación participante y el análisis de materiales didácticos con enfoque intercultural. Los principales resultados obtenidos fueron el logro de una mayor motivación y también el desarrollo de la competencia comunicativa en contextos multiculturales; además, se potenció la formación docente. La interculturalidad enriquece el aprendizaje del español como lengua extranjera, pero requiere de mejor formación docente y un gran número de materiales actualizados y ajustados al contexto multicultural.
About The Speaker
Darlén Méndez Lloret

Profesora de la Facultad de Humanidades
Departamento de Letras
Discussion