Workshop 3: Management of information and comunication in the contemporany societies

6th International Conference on Humanistic Studies 2023

Workshop 3: Management of information and comunication in the contemporany societies

Audiovisual cultural consumption in Cuba. A systematic review of the main investigations between 2008 and 2022.

Abstract

Audiovisual cultural consumption in Cuba has been a topic of interest in recent years due to the multiplicity of facets and expressions in the current context. However, there are still insufficient studies and references that allow for an in-depth analysis of the dimension and generality of this type of cultural practices. Reasons that motivate this article, which proposes a systematic review of the research published between 2008 and 2022 with the objective of defining audiovisual cultural consumption and the practices associated with it in Cuba, according to contexts, contents and methodologies. For the selection and processing of the information, we have worked under the Prisma declaration (2020) after searching the Dialnet, Scielo, Redalyc databases, and, also, in the repositories of the academic networks Researchgate and Academia.edu, as well as as in Semantic Scholar. The main results are audiovisual cultural consumption in which the following practices stand out: watching television, consuming the weekly package and interacting on the Internet, according to their manifestations in periods established for the analysis.

Resumen

El consumo cultural audiovisual en Cuba ha sido tema de interés en los últimos años debido a la multiplicidad de facetas y expresiones en el contexto actual. No obstante, aún son insuficientes los estudios y las referencias que permitan analizar en profundidad la dimensión y generalidad de este tipo de prácticas culturales. Razones que motivan el presente artículo, donde se propone una revisión sistemática a las investigaciones publicadas entre los años 2008 y 2022 con el objetivo de definir el consumo cultural audiovisual y las prácticas asociadas a este en Cuba, según contextos, contenidos y metodologías. Para la selección y procesamiento de la información se ha trabajado bajo la declaración Prisma (2020) tras las búsquedas en las bases de datos Dialnet, Scielo, Redalyc, y, además, en los repositorios de las redes académicas Researchgate y Academia.edu, así como en Semantic Scholar.Como principales resultados se constata un consumo cultural audiovisual en el que destacan como prácticas: ver televisión, consumir el paquete semanal e interactuar en internet, según sus manifestaciones en períodos establecidos para el análisis.

About The Speaker

Lisset Bourzac Macia

M. Sc. Lisset Bourzac Macia

Universidad de Oriente Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
Presentation
Spanish / Español
November 13, 2023 1:45 PM
10 minutes
Sala 2 (CIESHUM)
Authors
M. Sc. Lisset Bourzac Macia
Keywords
audiovisual cultural comsuption
consumo cultural audiovisual
investigaciones
researchers
revisión sistemática
systematic review
Documents