6th International Conference on Humanistic Studies 2023
Workshop 3: Management of information and comunication in the contemporany societies
Abstract
Issue: In the scenario of technological convergence, interactivity is a central category of academic discussion, it has been defined as the feature that most distinguishes cyberjournalism from traditional journalism and has been studied from various disciplines. However, it is not possible today to define a single or definitive concept of this category. Objective: The aim of this paper is to support a theoretical proposal to determine the cognitive, structural and social dimensions of interactivity from the analysis of cybermedia discourse. Methodology: Through bibliographic-documentary systematization and critical analysis of the literature consulted, two theoretical perspectives are identified in the scientific production on interactivity: as a technological quality of digital media to provide audiences with options to participate and generate content, and as a process of exchange of roles and meanings that turns the user into a co-author of everything he/she consumes on the Internet. Results: By integrating both approaches with sociolinguistic referents, the category discursive interactivity is proposed, from whose concept five dimensions emerge: co-production of meaning, online user participation, text-user interaction, interaction between users and technological mediation. Likewise, valid semantic, pragmatic, formal and contextual indicators are established to characterize the collective process of social construction of reality in which journalists and users participate in cyberspace. Conclusions: The concept developed in this paper constitutes the basis of a broader research that founds a theoretical-methodological proposal for the critical analysis of discursive interactivity in Cuban cybermedia.
Resumen
Problemática: En el escenario de convergencia tecnológica la interactividad constituye categoría central de la discusión académica, se ha definido como el rasgo que más distingue al ciberperiodismo con relación al periodismo tradicional y ha sido estudiada desde diversas disciplinas. No es posible, sin embargo, delimitar hoy un concepto único o definitivo de esta categoría. Objetivo: El objetivo del presente trabajo es fundamentar una propuesta teórica que permita determinar las dimensiones cognitivas, estructurales y sociales de la interactividad desde el análisis del discurso de los cibermedios. Metodología: A través de la sistematización bibliográfica-documental y el análisis crítico de la literatura consultada, se identifican dos perspectivas teóricas en la producción científica sobre interactividad: como cualidad tecnológica de los medios digitales para proveer a las audiencias opciones para participar y generar contenido, y como proceso de intercambio de roles y significados que convierte al usuario en coautor de todo cuanto consume en Internet. Resultados: Al integrar ambos enfoques con referentes de la sociolingüística, se propone la categoría interactividad discursiva, de cuyo concepto emanan cinco dimensiones: coproducción de sentido, participación en línea del usuario, interacción texto-usuario, interacción entre usuarios y mediación tecnológica. Asimismo, se establecen indicadores semánticos, pragmáticos, formales y contextuales válidos para caracterizar el proceso colectivo de construcción social de la realidad del que participan periodistas y usuarios en el ciberespacio. Conclusiones: El concepto desarrollado en esta ponencia constituye la base de una investigación más amplia que fundamenta una propuesta teórico-metodológica para el análisis crítico de la interactividad discursiva en los cibermedios cubanos.
About The Speaker
MsC. Linnet Molina Rodríguez
Discussion