6th International Conference on Humanistic Studies 2023
Workshop 3: Management of information and comunication in the contemporany societies
Abstract
Although feminist approaches and a sustainable world as a whole have been making their way exponentially since the 90s of the last century, the shock that represented the vulnerability of human life and the planet during the global Covid 19 epidemic (2020-2021 ), questioned the times of this awareness and the matrices that until now seemed defined. We agreed on a look that establishes these dialogues in communication, art and the archive as a record, memory, union and return to look at ourselves inserted in the training of future journalists in Cuba. We anchor ourselves in the Family Album class exercise (2017-2018-2019-2020-2021-2022. That is why the general objective of this research is to systematize the results of the application of the Family Album teaching exercise as a practice of the introduction of the gender-memory-communication triad. For the analysis we use the documentary bibliographic review technique and the Participatory Action method.
Postcustodial archiving allows us to deal with the tensions that the notions of document and archive generate to interpret art, culture and communication in contemporary times. In the midst of these voices, we have no other intellectually honest option than to reflect on the world in which we live, on words as a sediment of ideas; in solidarity networks as an unavoidable option and in the role of women and those allied to them who face difficult times in a choral narrative of existence.
Resumen
Si bien los enfoques feministas y de un mundo sustentable como un todo, se vienen abriendo paso exponencialmente desde los 90 del siglo pasado, el estremecimiento que significó la vulnerabilidad de la vida humana y del planeta durante la epidemia mundial de Covid 19 (2020-2021), puso en entredicho, los tiempos de esa toma de conciencia y las matrices que hasta ahora parecían definidas. Concertamos una mirada que establece estos diálogos en la comunicación, el arte y el archivo en tanto registro, memoria, juntura y vuelta a mirarnos insertados en la formación de los futuros periodistas en Cuba. Nos anclamos en el ejercicio de clase Álbum de Familia (2017-2018-2019-2020-2021-2022. Es por ello que, el objetivo general de esta investigación es sistematizar los resultados de la aplicación del ejercicio docente Álbum de familia como práctica de la introducción de la tríada género-memoria-comunicación. Para el análisis utilizamos la técnica de revisión bibliográfica documental y el método de Acción- Participativa.
La archivística poscustodial, nos permite lidiar con las tensiones que las nociones de documento y archivo generan para interpretar el arte, la cultura y la comunicación en la contemporaneidad. En medio de estas voces, no nos queda más opción intelectualmente honrada, que recapacitar sobre el mundo en que vivimos, en las palabras como sedimento de ideas; en las redes de solidaridad como opción ineludible y en el papel de las mujeres y de quienes aliadas a ellas enfrentan los tiempos difíciles en narrativa coral de la existencia.
About The Speaker
Karla Picart Rodriguez
Discussion