Workshop 3: Management of information and comunication in the contemporany societies

6th International Conference on Humanistic Studies 2023

Workshop 3: Management of information and comunication in the contemporany societies

Guidelines for the implementation of the on-demand radio service in Cuban radio

Abstract

This research addresses the on-demand radio service as a communication and dissemination strategy for Cuban radio. In order to understand the impact of Information and Communications Technologies (ICT) on the technological and professional dynamics of radio, the proposal in question systematizes theoretical references referring to the relationship between Internet radio, on-demand radio and cultural consumer practices that have been modified with infocommunicative advances. The experiences of Cadena SER and Radio UNAM are taken as a reference to understand in depth the infrastructural conditions necessary to implement this service. This, together with the overview of Cuban radio production provided by experts on the subject, forms the necessary information base for the design of a route for the implementation of on-demand radio in the country. The updating of work technology, the integration of newsrooms, the formation of new professional roles, the design of an on-demand radio web platform and the redesign of a programmatic grid based on the needs of the listener are the resulting lines main aspects of this research.


Resumen

Esta investigación aborda el servicio de radio a la carta como una estrategia de comunicación y divulgación de la radio cubana. A fin de comprender el impacto de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (TIC) en las dinámicas tecnológicas y profesionales de la radio, la propuesta en cuestión sistematiza referentes teóricos referidos a la relación entre radio en internet, radio a la carta y las prácticas culturales de consumo que han sido modificadas con los avances infocomunicativos. Se toman como referencia las experiencias de Cadena SER y Radio UNAM para conocer en profundidad las condiciones infraestructurales necesarias para implementar esta prestación. Ello junto al panorama de la producción radiofónica cubana brindado por expertos en el tema conforman la base informativa necesaria para el diseño de una ruta para implementación de radio a la carta en el país. La actualización de la tecnología de trabajo, la integración de las redacciones, la formación de nuevos roles profesionales, el diseño de una plataforma web de radio a la carta y el rediseño de una parrilla programática en función de las necesidades del oyente son las líneas resultantes principales de esta investigación.

About The Speaker

Lixandra Esthefany Díaz Portuondo

Lixandra Esthefany Díaz Portuondo

Facultad de Comunicación de la Universidad de La Habana Flag of Cuba

Trabaja como profesora adiestrada de la Facultad de Comunicación de la Universidad de La Habana.

Discussion

Practical Info
Presentation
Spanish / Español
November 13, 2023 3:30 PM
10 minutes
Sala 1 (CIESHUM)
Authors
Lixandra Esthefany Díaz Portuondo
Keywords
consumer practices
internet
prácticas de consumo
radio
radio a la carta
radio on demand