Workshop 4: Language teaching and development of competences in the educational field

6th International Conference on Humanistic Studies 2023

Workshop 4: Language teaching and development of competences in the educational field

Listenig. it´s approach. emphasizing on the skills to develop listening in foreign language teaching

Abstract

Foreign language teaching currently focuses on developing oral abilities isolating listening only as a complement to achieve competence in oral skills. Listening only comprehension in foreign language instruction first happened in the 1960s. By Morris (1990), from that moment on, it became a big concern for students and teachers in the teaching learning process of a foreign language. From the results obtained from different empirical methods it was identified that one of the main difficulties students to have in learning a foreign language lies in the lack of listening skills. The present paper intends to approach listening emphasizing on the students skills, and offering some methodological recommendations that could be carried out to help develop listening efficiently and in this way to contribute to develop oral and writing abilities at the same time.

Resumen

La tendencia actual en la elaboración de los materiales docentes se centra en el desarrollo de la expresión oral como medio de comunicación, aislando el desarrollo de la comprensión auditiva como complemento para lograr la fluidez en la utilización del lenguaje que presupone la comunicación oral.

La comprensión auditiva en la instrucción en un idioma extranjero emergió durante la década de 1960 según Morley (1990), a partir de ese momento, la enseñanza de la comprensión auditiva en la clase de idiomas se convirtió en una preocupación central para los profesores y alumnos de idiomas como segunda lengua o como idioma extranjero.

A partir del análisis de los resultados obtenidos a través de diferentes métodos empíricos, permitió identificar que una de las deficiencias que en el dominio de la lengua que aprenden los estudiantes extranjeros, está evidenciado en, la insuficiente apropiación de las habilidades de comprensión auditiva lo que limita su desempeño durante el proceso de enseñanza aprendizaje.

En el presente artículo se pretende abordar el tratamiento a la comprensión auditiva con énfasis en las destrezas para escuchar en el ámbito de la didáctica de lenguas extranjeras, precisando algunas recomendaciones metodológicas que se pueden llevar a cabo en el aula de E/LE y que brindan la posibilidad de favorecer y afianzar estas destrezas en la comunicación tanto oral como escrita de los estudiantes.


About The Speaker

Ernestina Paredes Castañeda

MsC. Ernestina Paredes Castañeda

Uho Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
Presentation
Spanish / Español
November 14, 2023 11:15 AM
10 minutes
Sala 2 (CIESHUM)
Authors
MsC. Ernestina Paredes Castañeda
Yudeisi Maceo Gil
Keywords
comprensión auditiva
destrezas
didactics
didáctica
extranjeros
foreign
listening
methodological recommendations
recomendaciones metodológicas
skills