Executive Secretary
VII International Conference on Humanistic Studies
CIESHUM 2025
Workshop II: Art and literature in the contemporary cultural context
Nonfictional prose encompasses various forms of writing, including personal diaries, autobiographies, autofiction, and memoirs. These discourses have been used both to question power structures and to represent marginalized voices, portraying humanity through a lens that prioritizes individual concerns and needs. This type of prose is characterized by economy of language, clarity, attention to everyday life, a reflective and metaliterary dimension, a taste for detail, minimal stories, and anonymous characters. In this context, Samuel Feijóo writes his diaries as a means of reclaiming popular culture—especially rural culture—and of making diverse social realities visible. Diario abierto stands out as a significant example of this approach. The objective of this research is to establish a thematic classification of the representative nonfictional prose texts found in Diario abierto by Samuel Feijóo. The texts address topics such as rural festivities, décimas and traditional songs, reflections on man and his circumstances, the circus, travel, landscape, nature, rural speech, events linked to human and natural development, historical, religious, and cultural figures and events, self-representation, writing as a reflective practice, war, revolution, poetry, and love. Through this thematic richness, Feijóo constructs a human poetics that not only documents sociocultural realities, but also offers critical reflection, denounces dominant structures, and celebrates the multiple voices that shape the social and cultural identity of the Cuban people.
La prosa no ficcional abarca diversas formas escriturales: diario íntimo, autobiografía, autoficción y memorias. Estos discursos han sido utilizados tanto para cuestionar estructuras de poder como para representar voces marginadas y mostrar al hombre desde una visión humana que privilegia sus preocupaciones y necesidades. Se caracteriza por la economía, la claridad, el interés por lo cotidiano, la dimensión reflexiva y metaliteraria, el gusto por los detalles, las historias mínimas y los personajes anónimos. En este sentido, Samuel Feijóo escribe sus diarios como vía para reivindicar la cultura popular, especialmente la campesina, y visibilizar realidades sociales diversas. En especial, Diario abierto constituye una muestra significativa de ello. La presente investigación tiene como objetivo: establecer una clasificación temática de los textos representativos de la prosa no ficcional presentes en Diario abierto, de Samuel Feijóo. Se observa que los textos abordan asuntos como las fiestas campesinas, las décimas y cantos tradicionales, las reflexiones en torno al hombre y sus circunstancias, el circo, el viaje, el paisaje, la naturaleza, el habla rural, sucesos vinculados al devenir humano y natural, figuras y eventos históricos, religiosos y culturales, la representación del yo, la escritura como práctica reflexiva, la guerra, la revolución, la poesía y el amor. A través de esta riqueza temática, Feijóo configura una poética humana, que no solo documenta realidades socioculturales, sino que reflexiona críticamente, denuncia estructuras dominantes y celebra las múltiples voces que componen la identidad social y cultural del pueblo cubano.
About The Speaker
Prof. Yaima Bermúdez Padrón

Discussion