13rd International Conference on Business Sciences
10th Workshop on Hospitality and Tourism
Abstract:
Issue: The formation of values in Cuba is a task of the first order in all sectors, tourism does not escape this, which due to its social, economic and cultural role must work and face present and future national and international problems, therefore, It is an exciting experience that makes it easier to put into action the ethical values of respect, responsibility, solidarity and commitment, especially for managers in everything that the immense world of tourism.
Objective: Propose a Training Program in Values for cadres in Cubanacán entities in Villa Clara. Case study “Hotel Los Caneyes” VC, Cuba. It was deployed between the months of September 2022- February 2023.
Methodology: The methods and procedures used from a qualitative-quantitative approach were; documentary analysis, participant observation, interviews and surveys, as well as mathematics-statistics, triangulation of sources, practical verification, in addition, expert judgment and user criteria were applied.
Results and discussion: A Values Training Program is provided for cadres in Cubanacán entities in Villa Clara. VC, Cuba, which guides from its demands and structure, the cognitive and affective development of the preparation of the personnel. It is verified that the influence of the proposal is significant, evidenced in the judgment of experts and user criteria on its logical consistency, relevance, feasibility and changes.
Conclusions: The effectiveness and validity of the Values Training Program for cadres in Cubanacán entities in Villa Clara in its partial implementation is demonstrated.
Resumen:
Problemática: La formación de valores en Cuba es una tarea de primer orden en todos los sectores, de ello no escapa el turismo que por su papel social, económico y cultural debe trabajar y enfrentar problemas presentes y futuros nacionales e internacionales, por lo que, es una experiencia emocionante que facilita poner en acción los valores éticos de respeto, responsabilidad, solidaridad y compromiso, en especial para los cuadros en todo lo que implica el inmenso mundo del turismo.
Objetivo: Proponer un Programa de Capacitación en Valores para cuadros en entidades de Cubanacán en Villa Clara. Caso de estudio “Hotel Los Caneyes” VC, Cuba. Fue desplegada entre los meses septiembre 2022- febrero 2023.
Metodología: Los métodos y procedimientos empleados desde un enfoque cualitativo-cuantitativo fueron; el análisis documental, la observación participante, las entrevistas y encuestas, así como matemáticas-estadísticas, la triangulación de fuentes, comprobación práctica, además se aplicó el juicio de expertos y criterios de usuarios.
Resultados y discusión: Se aporta un Programa de Capacitación en Valores para cuadros en entidades de Cubanacán en Villa Clara. VC, Cuba, que orienta desde sus exigencias y estructura, el desarrollo cognitivo y afectivo de la preparación del personal. Se comprueba que es significativa la influencia de la propuesta, evidenciado en el juicio de expertos y criterios de usuarios sobre su consistencia lógica, pertinencia, factibilidad y en los cambios.
Conclusiones: Se demuestra la eficacia y validez del Programa de Capacitación en Valores para cuadros en entidades de Cubanacán en Villa Clara en su implementación parcial.
About The Speaker
Dra. Alicia de la Concepción Alfonso Serafín
Discussion