Executive Secretary

XI Conference on Business Economics "CICE 2025"

XIII International Conference on Business Studies

CICE 2025

XI Conference on Business Economics

Digital commerce powered by Ticket
Set Favorite

Abstract

Problem Statement: E-commerce is an economic activity that enables the buying and selling of products and services through electronic channels 24 hours a day. It provides greater reach and access to more customers, who improve their experiences and quality of life, save time, and ensure their security. In Cuba's case, the digital transformation policy promotes this type of commerce.
Aim: This research aims to provide economic actors with an e-commerce platform suitable for the characteristics of the national market, based on international standards, and associated with the Ticket online reservation service.
Methodology: The research is conclusive with a mixed-methods approach, integrating theoretical-level methods such as analytical-synthetic and systemic-structural, and empirical-level methods including documentary analysis and mathematical-statistical analysis, supported by document review and focus groups. It is validated through a case study.
Expected Results: Functionalities integrated into the Ticket platform, providing the complete e-commerce cycle from reservation to delivery, which ensures real-time monitoring of service statistics and order status by both the customer and the supplier. This contributes to the reduction of product delivery times, increases access to products and services, boosts sales levels for national producers, and stimulates electronic payment.
Conclusions: E-commerce through the Ticket platform contributes to the implementation of the digital transformation policy, specifically to e-commerce and the expansion of banking services (or financial inclusion) promoted by the country.

Resumen

Problemática: el comercio electrónico es una actividad económica que permite el comercio de venta y compra de productos y servicios a través de canales electrónicos las 24 horas, proporciona mayor alcance y acceso a más clientes, quienes mejoran sus experiencias y calidad de vida, ahorran tiempo y garantizan su seguridad. En el caso de Cuba la política de transformación digital impulsa este tipo de comercio.
Objetivo(s): Esta investigación tiene por objetivo proveer a los actores económicos con una plataforma para el comercio electrónico adecuada a las características del mercado nacional, basada en estándares internacionales asociada al servicio de reservaciones en línea Ticket.
Metodología: La investigación es de tipo concluyente con un enfoque mixto ya que integra los métodos de nivel teórico como: analítico sintético, sistémico estructural y los métodos de nivel empírico: análisis documental, matemático estadístico apoyado en la revisión de documentos y el grupo focal. Se valida mediante caso de estudio.
Resultados esperados: funcionalodades integradas a la plataforma Ticket proveiendo del ciclo completo de comercio electrónico, desde la reserva hasta la entrega, que garantiza el monitoreo en tiempo real de estadísticas del servicio y estado de las órdenes por parte del cliente y del proveedor. Lo que contribuye al la reducción de los tiempos de entrega de productos, incrementa el acceso a productos y servicios, incremento de los niveles de venta de productores nacionales y estimula el pago electrónico.   
Conclusión: El comercio electrónica a través de la plataforma Ticket contribuye a la implementación de la política de transformación digital, específicamente al comercio electrónico y la bancarización que promueve el País.

About The Speaker

Yerenis Torres Cala

Yerenis Torres Cala

UCLV Flag of Cuba

Profesora Titular (2022) y Jefa del Departamento de Economía de la Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, km 5 ½ carretera a Camajuaní, Santa Clara, Cuba. Licenciada en Economía (2007) y Master en Agroecología y Agricultura Sostenible (2012) (Universidad de Pinar del Río), Dr. C. Económicas (2021) de la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas.

Discussion

Practical Info
Presentation
Spanish / Español
October 23, 2025 11:50 AM
5 minutes
Hotel Grand Memories Cayo Santa María
Authors
Yoelvis González Pérez
Yerenis Torres Cala
Daniel Alfonso León
Dunia Rodríguez Jiménez
Yusilka Martínez Veitía
Keywords
comercio electrónico
e-commerce
electronic payment
pasarela de pago
ticket
ticket platform
Documents