Executive Secretary

XI Conference on Business Economics "CICE 2025"

XIII International Conference on Business Studies

CICE 2025

XI Conference on Business Economics

Image and quality management: ARTex Santa Clara branch office
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Abstract

The structural complexity of retailing makes it difficult for companies to plan strategically and make effective decisions. In addition, the lack of a strong service culture and the loss of tradition in the retail sector have led to a decline in the quality of customer service and in the satisfaction of customer needs. The lack of adequate training and qualification of human resources, the technological backwardness compared to international standards that has left the Cuban retail sector lagging behind in terms of innovation and operational efficiency. This constitutes the problematic situation of the research, which can be summarized in deficiencies in the management of image and quality in the retail trade of goods. Therefore, the objective of the research is: To evaluate the management of image and quality in ARTex points of sale in the municipality of Santa Clara.

The research develops theoretical methods (analysis-synthesis, logical-historical, induction-deduction) and empirical methods, with the use of qualitative techniques (in-depth interviews) and quantitative techniques (online questionnaires). A procedure is proposed to evaluate the management of image and quality in ARTex points of sale in the municipality of Santa Clara; upon implementation, image and quality deficiencies are corroborated. This makes it possible to propose strategic actions to facilitate and support the decision-making process in order to achieve greater consumer satisfaction and consequent business profitability.


Resumen

La complejidad estructural del comercio minorista, dificulta la planificación estratégica y la toma de decisiones eficaces por parte de las empresas. Además, la falta de una cultura de servicio sólida y la pérdida de tradición en el sector minorista han llevado a una disminución en la calidad de la atención al cliente y en la satisfacción de sus necesidades. La falta de capacitación y calificación adecuada de los recursos humanos, el retraso tecnológico en comparación con los estándares internacionales que ha dejado al sector minorista cubano rezagado en términos de innovación y eficiencia operativa. Ésta constituye la situación problemática de la investigación, que puede resumirse en deficiencias en la gestión de la imagen y la calidad en el comercio minorista de bienes. Por tanto, el objetivo de la investigación es: Evaluar la gestión de la imagen y la calidad en puntos de venta de ARTex en el municipio de Santa Clara.

En la investigación se desarrollan los métodos teóricos (análisis-síntesis, lógico-histórico, inducción-deducción) y los métodos empíricos, con el uso de técnicas cualitativas (entrevistas en profundidad) y técnicas cuantitativas (cuestionarios online). Se propone un procedimiento para evaluar la gestión de la imagen y la calidad en puntos de venta de ARTex en el municipio de Santa Clara, al implementarlo, se corroboran deficiencias de imagen y calidad. Esto permite proponer acciones estratégicas en función de facilitar y apoyar el proceso de toma de decisiones para lograr una mayor satisfacción de los consumidores y la consecuente rentabilidad empresarial.


About The Speaker

Dunia González Morales

MsC. Dunia González Morales

UCLV Flag of Cuba

Profesora Departamento de Economía Facultad de Ciencias Económicas Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas (UCLV)

Discussion

Practical Info
Presentation
Spanish / Español
October 23, 2025 9:40 AM
5 minutes
Hotel Grand Memories Cayo Santa María
Authors
MsC. Dunia González Morales
Carlos Enrique Saucedo Hernández
Dr. Dayana Duffus Miranda
Roberto Carmelo Pons García
Keywords
decisiones
decisions
procedimiento
procedure
relación
relationship
Documents