Executive Secretary

XI Conference on Business Economics "CICE 2025"

XIII International Conference on Business Studies

CICE 2025

XI Conference on Business Economics

Innovation Functions in the Corporate Structure of the Agroforestry Business Group
Set Favorite

Abstract

Problem Statement: innovation has become a cornerstone for competitiveness and sustainability in today’s business landscape.
Aim: this research explores the importance of mainstreaming innovation functions across departments and divisions within the Agroforestry Business Group.
Methodology: The study combines theoretical and empirical methods. At the theoretical level, the historical-logical method was applied to establish frameworks supporting the need, challenges, and strategies for mainstreaming innovation functions, using analysis-synthesis techniques. At the empirical level, document reviews were conducted through group work.
Results and Discussion: the study analyzes the benefits, challenges, and strategies for implementing a cross-cutting approach to foster an innovative culture and enhance interdepartmental collaboration. It also examines how key departments—Human Resources, Economics and Finance, Development, Production, Digitalization, and Legal Advisory—can contribute to innovation.
Conclusions: mainstreaming innovation functions is a critical strategy for any business group seeking to remain relevant and competitive. By promoting a collaborative and inclusive culture, organizations can maximize their innovative potential and better adapt to market challenges.

Resumen

Problemática: La innovación se ha convertido en un pilar fundamental para la competitividad y sostenibilidad de las empresas en el entorno actual.  
Objetivo: Esta investigación explora la importancia de la transversalización de las funciones de innovación dentro de los departamentos y direcciones del Grupo Empresarial Agroforestal.
Metodología: Para ello se aplicaron métodos, del nivel teórico el histórico-lógico para establecer los referentes teóricos que sustentan la necesidad, desafíos y estrategias para transverzalizar las nuevas funciones, a partir de la técnica análisis y síntesis; del nivel empírico se aplicó la revisión de documentos a partir del trabajo en grupo.
Resultados y discusión: Se analizan los beneficios, desafíos y estrategias para implementar un enfoque transversal que fomente una cultura innovadora y mejore la colaboración interdepartamental. Además, se examina cómo cada departamento clave —recursos humanos, economía y finanzas, desarrollo, producción, informatización y asesoría jurídica— puede contribuir a la función innovadora.
Conclusiones: La transversalización de las funciones de innovación es una estrategia clave para cualquier grupo empresarial que busque mantenerse relevante y competitivo. A través del fomento de una cultura colaborativa e inclusiva, las organizaciones pueden maximizar su potencial innovador y adaptarse mejor a los desafíos del mercado.

About The Speaker

Yerenis Torres Cala

Yerenis Torres Cala

UCLV Flag of Cuba

Profesora Titular (2022) y Jefa del Departamento de Economía de la Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, km 5 ½ carretera a Camajuaní, Santa Clara, Cuba. Licenciada en Economía (2007) y Master en Agroecología y Agricultura Sostenible (2012) (Universidad de Pinar del Río), Dr. C. Económicas (2021) de la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas.

Discussion

Practical Info
Presentation
Spanish / Español
October 23, 2025 9:20 AM
5 minutes
Hotel Grand Memories Cayo Santa María
Authors
Yerenis Torres Cala
Dr. C. Maricela María González Pérez
Dr. C. Inocencio Raúl Sánchez Machado
MSc. Dámarys Suárez Gómez
Merielyn de la Caridad Martínez Govantes
Keywords
agroforestry sector
funciones de la innovación
gestión de la innovación
innovation functions
innovation management
sector agroforestal
Documents