Executive Secretary

XVI International Workshop “Communities: History and Development 2025” "Comunidades 2025"

XVI International Workshop “Communities: History and Development 2025”

Comunidades 2025

INTEGRATION OF SCIENCE AND INNOVATION TO BREAK THE PARADIGM OF TROPICAL AGRICULTURE
Set Favorite

Abstract

This study is the result of 20 years of research on Higher Education's efforts to achieve knowledge management and innovation for local development and promote local agricultural innovation processes in Cuba. It contributes to the academic debate on innovation in the Knowledge Society, conceptualized as the use of knowledge to solve problems and change established paradigms. Its overall objective is to contribute to the definition, conceptualization, and formation of the theoretical and epistemological construct of local agricultural innovation in the scientific literature and to define the contributions of knowledge management and innovation to the theory of local agricultural innovation based on the experience of Higher Education in Camajuaní. The study systematizes the theoretical frameworks on innovation, local agricultural development, and knowledge management and innovation. It justifies this theory with an example that breaks a centuries-old paradigm in tropical agriculture by applying a new perspective on innovation. It conceptualizes innovation as a determining factor for local agricultural development and achieving local food sovereignty.

Resumen

El estudio es resultado de 20 años de investigación sobre los esfuerzos de la Educación Superior para lograr la gestión del conocimiento y la innovación para el desarrollo local y promover procesos de innovación agropecuaria local en Cuba. Interviene en el debate académico sobre innovación en la Sociedad del Conocimiento conceptualizada como uso del conocimiento para resolver problemas y cambiar paradigmas establecidos. Su objetivo general es contribuir a la definición, conceptualización y conformación del constructo teórico y epistemológico innovación agropecuaria local en la literatura científica y definir los aportes de la gestión del conocimiento y la innovación a la teoría de la innovación agropecuaria local a partir de la experiencia de la Educación Superior en Camajuaní. Se realiza una sistematización de los referentes teóricos sobre innovación, desarrollo agropecuario local y gestión del conocimiento y la innovación. Justifica la teoría con un ejemplo que rompe un paradigma establecido por siglos en la agricultura tropical aplicando una nueva forma de ver la innovación. Conceptualiza la innovación como factor condicionante para el desarrollo agropecuario local y lograr soberanía alimentaria local.

About The Speaker

Carlos Alberto Hernández Medina

MsC. Carlos Alberto Hernández Medina

CUM Camajuaní Flag of Cuba


Discussion

Practical Info
Póster digital
Spanish / Español
October 21, 2025 1:30 PM
15 minutes
Comunidades Virtual
Authors
MsC. Carlos Alberto Hernández Medina
Keywords
ciencia
desarrollo agropecuario local
educación superior.
higher education.
innovación
innovation
integración
integration
local agricultural development
science