Executive Secretary
XVI International Workshop “Communities: History and Development 2025”
Comunidades 2025
System of Workshops from Popular Education to contribute to the social participation of groups and communities, development of values, and female empowerment.
The work presents the conception and methodology of Popular Education and its relevance to contribute to raising the social participation of the subjects of a group or community (a rural community, a group of pre-university young people, or women from an ecclesial community) of the municipality of Santa Clara.
It starts from a participatory diagnosis through the application of theoretical and empirical methods. Conflicts of relationships are identified such as: gender inequalities, women victims of injustices, difficulties in group relationships noting individualistic attitudes or domination within the collective; which led to the elaboration of the proposal of a system of workshops to favor through educational actions, community harmony, the collective construction of knowledge, boosting processes of participation, promoting self-esteem and commitment to the restoration of life and community empowerment.
Its implementation invigorates coherent commitment, promotes awareness and management, paying tribute to the best performance of training processes and group integration, enables attitudes of co-responsibility and the willingness to processes of social transformation. With the different activities that are developed, values such as solidarity, peace, gender equity and justice, love, respect and care for nature are also promoted.
Social participation, group, collective knowledge construction, empowerment, awareness
El trabajo presenta la concepción y metodología de la Educación Popular y su pertinencia para contribuir a elevar participación social de los sujetos de un colectivo o comunidad (una comunidad rural, un grupo de jóvenes preuniversitarios, o las mujeres de una comunidad eclesial) del municipio de Santa Clara.
Se parte de un diagnóstico participativo mediante la aplicación de métodos teóricos y empíricos. Se identifican conflictos de relacionamientos como: inequidades de género, mujeres víctimas de injusticias, dificultades en las relaciones grupales constatando actitudes individualistas o de dominación hacia el interior del colectivo; lo cual conllevó la elaboración de la propuesta de un sistema de talleres para favorecer mediante acciones educativas, a la armonía comunitaria, la construcción colectiva de conocimientos, dinamizar procesos de participación, promover la autoestima y compromiso con la restauración de la vida y empoderamiento comunitario.
Su implementación vigoriza el compromiso coherente, promueve concientización y gestión, tributando al mejor desempeño de procesos formativos e integración grupal, viabiliza actitudes de corresponsabilidad y la disposición a los procesos de transformación social. Con las diferentes actividades que se desarrollan se promueven; además; valores como la solidaridad, la paz, la equidad y justicia de género, el amor, respeto y cuidado por la naturaleza.
About The Speaker
Niubes Montes de Oca Pernas

Discussion