10th Conference on Business Economics

13rd International Conference on Business Sciences

10th Conference on Business Economics

Permanence in the market and Knowledge Management in small and medium-sized companies. Toluca, Mexico

Small and medium-sized enterprises (SMEs) are of great importance in Mexico, due to contribute greatly to economic and social development. However, a large number of them frequently face problems such as low levels of efficiency and productivity that compromise their permanence in the market, leading a high percentage to their closure after a short time of operation, which highlights the need to carry out investigations, tending to promote its growth and consolidation through tools such as knowledge management.

In this context, this research aims to analyze knowledge management practices and their relationship with permanence in the market and provide information that helps small and medium-sized entrepreneurs in decision-making and implementation of actions that increase the years of operation.

The methodology corresponds to a descriptive and correlational study, based on information from a survey applied to 66 small and 32 medium-sized companies of various lines, located in the city of Toluca, capital of the State of Mexico,

Among the main findings, it was found that elements of knowledge management such as practices to acquire it, openness to innovation and investment in human capital have a strong correlation with the years of permanence in the market in the companies analyzed.

The main conclusion is that knowledge management is a determining factor in the years that remain the SMEs.


Las pequeñas y medianas empresas (PYME) tienen gran importancia en México, ya que contribuyen en gran medida al desarrollo económico y social. No obstante, gran número de ellas, con frecuencia enfrentan problemas como bajos niveles de eficiencia y productividad que comprometen su permanencia en el mercado, llevando a un alto porcentaje a su cierre después de poco tiempo de operación, lo que resalta la necesidad de realizar investigaciones tendientes a impulsar su crecimiento y consolidación por medio de herramientas como la gestión del conocimiento.

En este contexto, esta investigación tiene por objetivo analizar las prácticas de gestión del conocimiento y su relación con la permanencia en el mercado y proveer información que coadyuve a pequeños y medianos empresarios en la toma de decisiones e implementación de acciones que incrementen los años de operación.

La metodología corresponde a un estudio descriptivo y correlacional, tomando como base la información de una encuesta aplicada a 66 pequeñas y 32 medianas empresas de giros diversos, ubicadas en la ciudad de Toluca, capital del Estado de México,

Entre los principales hallazgos se encontró que elementos de la gestión del conocimiento como las prácticas para adquirirlo, la apertura a la innovación y la inversión en capital humano tienen una fuerte correlación con los años de permanencia en el mercado en las empresas analizadas.

La principal conclusión radica en que la gestión del conocimiento constituye un factor determinante en los años permanencia en las PYME. 


About The Speaker

María del Rocío Gómez Díaz

Dra. María del Rocío Gómez Díaz

UAEMEX Flag of Mexico

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
November 14, 2023 3:3 PM
15 minutes
Sala Polivalente A
Authors
Dra. María del Rocío Gómez Díaz
2. José Gerardo Benhumea Galván
3. Rosa María Nava Rogel
Keywords
gestión del conocimiento; pyme
knowledge management; sme
mexico.
méxico
permanence in the market
permanencia en el mercado
Documents