10th Workshop on Hospitality and Tourism

13rd International Conference on Business Sciences

10th Workshop on Hospitality and Tourism

DIGITAL TRANSFORMATION, AN OPPORTUNITY TO IMPROVE THE INTEGRATED MANAGEMENT SYSTEM OF THE CARACOL VARADERO

Abstract

The Sucursal Comercial Caracol Varadero Este is called to integrate the digital ecosystem of Varadero, which aims to be certified as a digital city in 2025. Integration means taking on the challenge of digital transformation, assuming that technology is a necessary, but not sufficient condition, and also involves the re-engineering of processes, taking advantage of digital capabilities and competencies. The Branch has a certified Integrated Management System that needs to be subjected to an innovative process that leads to a higher level of collaborative and flat structures, information transparency, elimination of "functional silos", creation of new skills and knowledge. The paper aims to expose the gaps and possibilities for improvement of the Integrated Management System assuming the digital transformation process as a process of incremental innovation, focused on the area of quality management and in the area of accounting as a support for decision making. To this end, an assessment of digital maturity in the areas mentioned is proposed by applying the modified Forrester model, as well as a risk assessment with the application of fuzzy cognitive maps and a Balance of forces that support and resist change. The paper presents the results of the instruments applied and proposes ways and actions for improvement in the two areas of study.

Resumen

La Sucursal Comercial Caracol Varadero Este está convocado a integrarse al ecosistema digital de Varadero, el cual tiene el objetivo de certificarse como ciudad digital en el 2025. La integración significa asumir el reto de la transformación digital, asumiendo que la misma tiene como condición necesaria, pero no suficiente la tecnología y supone además la re-ingeniería de los procesos aprovechando las capacidades y competencias digitales. La Sucursal tiene certificado un Sistema Integrado de Gestión que requiere ser sometido a un proceso innovador que lleve a un nivel superior de estructuras colaborativas, planas, transparencia de la información, eliminación de “estancos funcionales”, creación de nuevas competencias y conocimientos. La ponencia tiene por objetivo exponer la las brechas y posibilidades de mejora del Sistema Integrado de Gestión asumiendo el proceso de transformación digital como un proceso de innovación incremental, focalizado en el área de la gestión de la calidad y en el área de la contabilidad como apoyo a la toma de decisiones. Con ese objetivo se propone una evaluación de la madurez digital en las áreas señaladas aplicando el modelo de Forrester modificado, así como una evaluación de los riesgos con la aplicación de mapas cognitivos difusos y un Balance de fuerzas propiciadoras y resistentes del cambio. La ponencia expone los resultados de los instrumentos aplicados y propone vías y acciones de mejora en las dos áreas de estudio.

About The Speaker

Orlando de la Caridad González Cuesta

Orlando de la Caridad González Cuesta

Sucursal Comercial Caracol Varadero Este

Discussion

Practical Info
Presentation
Spanish / Español
November 14, 2023 2:57 PM
15 minutes
Sesión Virtual
Authors
Orlando de la Caridad González Cuesta
Vanesa Alonso Luzbet
Lisandra Modesta Díaz Navarro
Daricel de la Caridad Montalvo Vinet
Keywords
Comercio minorista
Digitalización
Turismo
Documents