19th International Symposium of Electrical Engineering
SIE 2021
Abstract
The concept of self-development of an electric vehicle (EV), integrating the national industry on a significant scale, is offered, technically and economically, as a possibility, based on the application of science and existing innovation in the country. A current reality is that Cuba does not have technologies to produce electric motors of the wound rotor type, synchronous with permanent magnets, variable reluctance and axial flow, which are the most widely used in this type of vehicle, nor to produce Latest generation batteries such as lithium (in its different variants and which are the most widely used today), flow (or semi-solid flow cells) or refillable electrolyte batteries. However, the feasibility of developing power and control systems, and their construction by the national industry, based on current knowledge of the application of power electronics, as well as meeting the safety requirements they require. The present work addresses the possibility, and the opportunity study, of producing Cuban-made EVs, based on establishing three work goals: an EV that uses the batteries and electric motors that are produced in the national industry with a control, safety and power system designed by Cuban specialists, and an EV that, using electric motors and batteries purchased in the international market, has in its composition the same power, control and safety systems mentioned in the previous variant.
Resumen
El concepto del desarrollo propio de un vehículo eléctrico (VE), integrando en una escala importante a la industria nacional se ofrece, técnica y económicamente, como una posibilidad, a partir de la aplicación de la ciencia y la innovación existente en el país. Una realidad actual es que en Cuba no se tienen tecnologías para producir motores eléctricos del tipo de rotor bobinado, síncrono de imanes permanentes, de reluctancia variable y de flujo axial, que son los de mayor uso en este tipo de vehículo, ni tampoco para producir baterías de última generación como son las de litio (en sus diferentes variantes y que son las de mayor uso en la actualidad), de flujo (o de celdas semisólidas de flujo) o las baterías de electrólito repostable. No obstante, la factibilidad de desarrollo de sistemas de fuerza y control, y su construcción por la industria nacional, a partir del conocimiento actual de aplicación de la electrónica de potencia, así como cumplimentar los requisitos de seguridad que requieren. El presente trabajo aborda la posibilidad, y el estudio de oportunidad, de producir VEs de factura cubana, a partir de establecer tres metas de trabajo: un VE que utilice las baterías y motores eléctricos que se producen en la industria nacional con un sistema de fuerza, control y seguridad diseñado por especialistas cubanos, y un VE que utilizando motores eléctricos y baterías compradas en el mercado internacional, tenga en su composición los mismos sistemas de fuerza, control y seguridad mencionados en la anterior variante.
About The Speaker
Dr. Miguel Castro Fernández