Executive Secretary
9th International Symposium on Psychology and Human Development 2025
PSICOLOGÍA 2025
School bullying is an issue that negatively impacts peer interactions, leading to a deterioration of the school environment. For this reason, this research study aims to implement a psychoeducational intervention program for the development of empathy in schoolchildren in reducing bullying.. The study followed a phenomenological approach with a constructive-interpretive qualitative epistemology. The sample consisted of 34 children, representing the entire fifth-grade class at the 13 de Marzo primary school. The program includes an action plan that yields significant results. It is concluded that the implementation of the intervention proposal, based on the psychoeducational model, had a positive impact on fostering empathy as a socioemotional skill and reducing bullying levels among students. Therefore, this research is considered successful
El acoso escolar es una problemática que afecta la interacción entre compañeros causando deterioro en el ambiente escolar, debido a ello el presente trabajo investigativo tiene como objetivo Implementar un programa de intervención psicoeducativa para el desarrollo de la empatía en escolares en la reducción del acoso escolar. El estudio fue fenomenológico con epistemología cualitativa constructivo interpretativa. La muestra estuvo conformada por 34 niños, totalidad de la muestra del aula de quinto grado de la escuela primaria 13 de marzo. El programa cuenta con un plan de acciones que generan resultados considerables. Se concluye que la aplicación de la propuesta de intervención bajo el modelo psicoeducativo tuvo un impacto positivo en el desarrollo de la empatía como competencia socioemocional y en la disminución de los niveles de acoso escolar presente en los estudiantes por lo tanto la presente investigación se considera exitosa.
About The Speaker
Liana Teresa Hernández González
Discussion