Executive Secretary
9th International Symposium on Psychology and Human Development 2025
PSICOLOGÍA 2025
Introduction: While there is a solid academic output documenting racial inequalities, a marked asymmetry is evident when examining intervention proposals, especially in the youth and university sectors. While there are various international proposals to address stereotypes in educational settings, in Cuba efforts have been sporadic and fragmented
Objectives: This research aimed to design a psychosocial group learning program to reconfigure racial stereotypes among university students at the Central University "Marta Abreu" of Las Villas (UCLV), Cuba..
Methods: Based on the constructive-interpretive approach, psychosocial needs were analyzed using secondary data collected by other researchers, identifying deep-rooted stereotypes that associate whiteness with intellectuality and Black/mixed-race identities with subordinate roles.
Results: The program, structured into five sessions using group learning methodologies, was validated by 13 experts through the Delphi method, who confirmed its theoretical robustness and relevance
Conclusions: Although it was not implemented, the results demonstrated its potential to deconstruct stereotypes through critical reflection and the collective creation of anti-racist narratives. It is concluded that the proposed design represents a viable tool for addressing racial inequalities in the university setting, with recommendations for a pilot implementation and integration into institutional policies.
Introducción: Si bien existe una sólida producción académica que documenta las desigualdades raciales, se evidencia una marcada asimetría al examinar propuestas de intervención, especialmente en el sector joven y universitario. Mientras existen diversas propuestas internacionales para trabajar estereotipos en ámbitos educativos, en Cuba los esfuerzos han sido esporádicos y fragmentados
Objetivos: La investigación tuvo como objetivo diseñar un programa psicosocial de aprendizaje grupal para reconfigurar estereotipos raciales en estudiantes universitarios de la Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas (UCLV), Cuba.
Métodos: Adoptó un enfoque constructivo-interpretativo, se analizaron necesidades psicosociales mediante datos secundarios recolectados por otros investigadores, identificando estereotipos arraigados que asocian lo blanco con intelectualidad y lo negro/mulato con roles subalternos..
Resultados: Un programa, estructurado en cinco sesiones basadas en metodologías de aprendizaje grupal, fue validado por 13 expertos mediante el método Delphi, quienes confirmaron su solidez teórica y pertinencia.
Conclusiones: Si bien no se aplicó, los resultados demostraron su potencial para deconstruir estereotipos a través de la reflexión crítica y la creación colectiva de narrativas antirracistas. Se concluye que el diseño propuesto representa una herramienta viable para abordar desigualdades raciales en el ámbito universitario, recomendándose su implementación piloto y su integración en políticas institucionales.
About The Speaker
Isaac Irán Cabrera Ruiz
Discussion