Executive Secretary

9th International Symposium on Psychology and Human Development 2025 "PSICOLOGÍA 2025"

9th International Symposium on Psychology and Human Development 2025

PSICOLOGÍA 2025

Validity and reliability of the executive Function Scale in in cuban university students.

Executive functions (EF) are crucial cognitive skills for university students' academic and personal success, impacting planning, emotional regulation, decision-making, and task management. This research aimed to evaluate the psychometric properties of the University Executive Functions Scale (UEF-1) in Cuban students, assessing its construct and nomological validity. The study was conducted in two stages: the first, with an instrumental-descriptive design, involved 1092 students and used confirmatory factor analysis (CFA) to validate the UEF-1's seven-factor structure, the second, with a correlational approach, applied performance tests like the INECO Frontal Screening and Iowa Gambling Task to a sample of 100 participants. Data were analyzed using JASP software version 0.18.3.0, employing statistical techniques such as Pearson correlations and normality tests. Results confirmed the UEF-1's validity and reliability in the Cuban context, with high reliability indices (α = .91) and a consistent factorial structure.However, challenges were identified in areas like responsibility monitoring and behavioral regulation. The study highlights the UEF-1's utility as an ecological tool for assessing EF in Latin American university settings.

Las funciones ejecutivas (FE) son habilidades cognitivas esenciales para el éxito académico y personal de los estudiantes universitarios, ya que influyen en la planificación,regulación emocional, toma de decisiones y gestión de tareas. Esta investigación tuvo como objetivo evaluar las propiedades psicométricas de la Escala de Funciones Ejecutivas Universitarias (UEF-1) en estudiantes cubanos, analizando su validez de constructo y nomológica. El estudio se desarrolló en dos etapas: la primera, con un diseño instrumental-descriptivo, incluyó a 1092 estudiantes y utilizó análisis factorial confirmatorio (AFC) para validar la estructura de siete factores de la UEF-1. La segunda, de enfoque correlacional, empleó pruebas de rendimiento como el INECO Frontal Screening y el Iowa Gambling Task en una muestra de 100 participantes. Los datos se analizaron con el software JASP versión 0.18.3.0, aplicando técnicas estadísticas como correlaciones de Pearson y pruebas de normalidad, asimetría y curtosis. Los resultados confirmaron la validez y fiabilidad de la UEF-1 en el contexto cubano, con altos índices de confiabilidad (α = .91) y una estructura factorial consistente. Sin embargo, se identificaron desafíos en áreas como el monitoreo de responsabilidades y la regulación conductual. La investigación destaca la utilidad de la UEF-1 como herramienta ecológica para evaluar FE en entornos universitarios latinoamericanos.

About The Speaker

Vania Lugones

Vania Lugones

UCLV Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 20, 2025 8:0 AM
15 minutes
fhgfh
Authors
Vania Lugones
Diego D. Díaz Guerra
Keywords
cuban university students
estudiantes universitarios cubanos
executive functions
fiabilidad
funciones ejecutivas
reliability
uef-1
validación
validity
Documents