Executive Secretary

III International Symposium on “Generation and Transfer of Knowledge for Digital Transformation "SITIC 2025"

III International Symposium on “Generation and Transfer of Knowledge for Digital Transformation

SITIC 2025

Regulatory Framework for Open Science in Higher Education Institutions
Set Favorite

Abstract

 UNESCO has sparked a whole movement aimed at developing open science among its member states. The ultimate and fundamental result is the formulation of the UNESCO Recommendation on Open Science, approved on November 23, 2021, at the UNESCO General Assembly by government representatives, following a broad worldwide consultation. One of the essential aspects has been to recommend that countries create a regulatory framework to support the process.

Problem to solve: What elements should the regulatory framework on open science in Higher Education Institutions (HEIs) of the Ministry of Higher Education (MES) include to favor its implementation and strengthening?

Objective: To propose a regulatory framework on open science in the HEIs of the MES.

For the study, it was necessary to combine theoretical and empirical methods, such as inductive-deductive reasoning and content analysis, respectively.

Results: The conception and construction of the regulatory framework that guarantees the strengthening of open science in the HEIs of the MES are presented.

Resumen

La UNESCO ha desatado todo un movimiento en pos de desarrollar la ciencia abierta en sus estados miembros. Como resultado último y fundamental se encuentra la formulación de RECOMENDACIÓN DE UNESCO sobre CIENCIA ABIERTA, aprobado el 23 de noviembre 2021, en la Asamblea General de UNESCO por los representantes de los gobiernos, luego de una amplia consulta a nivel mundial. Uno de los aspectos esenciales ha sido recomendar a los países la creación de un marco normativo que apoye el proceso. Problema a resolver: qué elementos incluye el marco normativo sobre ciencia abierta en las IES del MES que favorezca su implementación y fortalecimiento. Objetivo: Proponer un marco normativo sobre ciencia abierta en las IES del MES. Para el estudio fue necesario la combinación de métodos del nivel teórico y empírico como son el inductivo-deductivo y el análisis de contenido respectivamente. Resultados: se presenta la concepción y construcción del marco regulatorio que garantiza el fortalecimiento de la CA en las IES del MES.

About The Speaker

Grizly Meneses-Placeres

Dr. Grizly Meneses-Placeres

UCLV Flag of Cuba


Discussion

Practical Info
Presentation
Spanish / Español
October 21, 2025 4:20 PM
10 minutes
Hotel Grand Memories Cayo Santa María
Authors
Dr. Grizly Meneses-Placeres
Keywords
ciencia abierta
cuba
directrices
educacion superior
guidelines
higher education
open science
policies
politicas
procedimientos
procedures
Documents