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Problem: Insufficiencies from the procedural point of view that also includes the conceptual and the evaluative in the metrological field of the health units, which have an impact on the quality of the service. Objective: To implement a procedure for the evaluation of metrological performance that contributes to the increase in the quality of health services. Methodology: Research I + D + i; Design: observational, descriptive, transversal. Period: October 1-30, 2016. Place: “Mario Muñoz” Polyclinic. Abreus, Cienfuegos. Universe: 40 subjects (35 workers and officials, 5 managers). Variables: Level of metrological knowledge of workers and officials; Level of metrological knowledge of managers; Metrological process; Relevant criteria and evaluation of the integral metrological performance of the entity. Instruments: two questionnaires (12 and 9 attributes) and a form (21 indicators). Evaluation standards: 4. Results and discussion: Variables level of metrological knowledge of managers 41.7%, and level of metrological knowledge of workers and officials 55.5%: low (% correct answers <70). Metrological process variable 80.9%: adequate (% Indicators met / satisfactory> 80). Relevant criteria variable: 2 were found between 60.0 and 57.1%. (% Correct / satisfactory answers ≥50 ≤ 60) Variable Metrological performance evaluation 64.3%: Inadequate (% Complete / satisfactory indicators and / or% Correct / satisfactory answers ≥70 ≤ 80). Conclusions: The periodic evaluation of the metrological management system (SGM) in the health units is necessary; It has a direct impact on the quality of the service provided. The non-observance of the insufficiencies that may exist in the elements of the SGM, make health organizations vulnerable in relation to the fulfillment of objectives, mission and vision declared in the quality policy.
Keywords:
Performance; Metrological diagnosis; Quality.
Problemática: Insuficiencias desde lo procedimental que incluye también lo conceptual y lo valorativo en el ámbito metrológico de las unidades de salud, que impactan en la calidad del servicio. Objetivo: Implementar un procedimiento para la evaluación del desempeño metrológico que contribuya al incremento de la calidad de los servicios de salud. Metodología: Investigación I+D+i; Diseño: observacional, descriptivo, trasversal. Período: 1-30 de octubre del 2016. Lugar: Policlínico “Mario Muñoz”. Abreus, Cienfuegos. Universo: 40 sujetos (35 trabajadores y funcionarios, 5 directivos). Variables: Nivel de conocimientos metrológicos de trabajadores y funcionarios; Nivel de conocimientos metrológicos de directivos; Proceso metrológico; Criterios relevantes y Evaluación del desempeño metrológico integral de la entidad. Instrumentos: dos cuestionarios (12 y 9 atributos) y un formulario (21 indicadores). Estándares de evaluación: 4. Resultados y discusión: Variables nivel de conocimientos metrológicos de directivos 41,7 %, y nivel de conocimientos metrológicos de trabajadores y funcionarios 55,5%: bajos (%respuestas correctas < 70). Variable proceso metrológico 80,9 %: adecuado (% Indicadores cumplidos/satisfactorios >80). Variable criterios relevantes: resultaron 2 entre 60,0 y 57,1%. (%Respuestas correctas/satisfactorias ≥50 ≤ 60).Variable Evaluación del desempeño metrológico 64,3%: Inadecuado (% Indicadores cumplidos/satisfactorios y/o %Respuestas correctas/satisfactorias ≥70 ≤ 80). Conclusiones: La evaluación periódica del sistema de gestión metrológica (SGM) en las unidades de salud es necesaria; repercute directamente en la calidad del servicio prestado. La inobservancia de las insuficiencias que puedan existir en los elementos del SGM, hacen vulnerables a las organizaciones sanitarias en lo relacionado al cumplimiento de objetivos, misión y visión declarados en la política de calidad.
Palabras clave: Desempeño; Diagnóstico metrológico; Calidad.
About The Speaker
Ing. Ernesto José López González