Executive Secretary
IV International Symposium on Physical Activity, Sport and Recreation 2025
DEPORTE 2025
Introductory and High Performance Sports Workshop
Bike-cross is among the various adventure sports. Its characterization clarifies that the Bike-cross discipline focuses on completing a complete lap of the track in the shortest possible time, with eight riders attempting to achieve the best possible position. The track ranges in length from 300 to 400 m and its duration is between 30 and 45 seconds. Within the circuit types, there are a wide variety of designs and difficulties: low, medium, and high. Children's first contact with bicycles and Bike-cross are of great importance. We are talking about a very attractive sport, where children find a distinctive and eye-catching space where they can unleash their imagination on a bicycle. The attraction to Bike-cross in children during their first contacts is latent. However, there is a lack of a methodological approach to teaching the technique in Bike-cross initiation with an integrated approach. Therefore, a study was conducted on current trends in Bike-cross initiation in Ecuador. The study focuses on a qualitative approach, employing theoretical methods such as analysis and synthesis, inductive-deductive, historical-logical, and systemic-structural-functional approaches. The data showed that the introduction and teaching model used in BMX in Ecuador should be given significant importance when initiating, training, and educating students in this discipline
Entre los diversos deportes de aventura se encuentra el Bicicross. Su caracterización clarifica que la disciplina Bicicross se enfoca en realizar una vuelta completa a la pista en el menor tiempo posible, donde los 8 pilotos intentan lograr la mejor posición posible. La longitud de la pista abarca de los 300 a 400 m y su duración está entre 30 y 45 segundos. Dentro de los tipos de circuito, existen gran variedad de diseños y dificultad; baja, media y alta. Los primeros contactos de los niños con la bicicleta y con el Bicicross son de gran importancia, hablamos de un deporte muy atractivo, donde los niños encuentran un espacio característico y llamativo donde poder dar rienda suelta a su imaginación sobre una bicicleta, el sentimiento de atracción por el Bicicross en los niños en sus primeros contactos es latente, sin embargo, existe carencia de un proceder metodológico para la enseñanza de la técnica en la iniciación del Bicicross con un enfoque integrado. Por ello se hizo un estudio sobre las actuales tendencias de la iniciación en el Bicicross en Ecuador. En el estudio predomina el enfoque cualitativo y se emplearon métodos del nivel teórico como; análisis y síntesis, inductivo-deductivo, histórico-lógico, sistémico-estructural-funcional. Los datos mostraron, que la iniciación y el modelo de enseñanza que se emplee en el Bicicross en Ecuador, debe recibir una importante relevancia a la hora de iniciar, formar y educar en esta disciplina.
About The Speaker
MsC. Washington Fernando Vargas Pazmiño

Discussion