Executive Secretary
IV International Symposium on Physical Activity, Sport and Recreation 2025
DEPORTE 2025
Introductory and High Performance Sports Workshop
The research presented allows, within its context, to carry out the professional training of undergraduate students at the Faculty of Physical Culture (FCF) of the Central University "Marta Abreu" of Las Villas (UCLV), considering the current requirements of Olympic Wrestling in accordance with the changes in the International regulations, which demand that the wrestler maintain a high level of preparation to face each combat, so the technical-tactical demands and their effectiveness depend largely on the interaction of the teaching-learning process, according to the phase. The category and pedagogical content explained in this process, this sport is considered variable and with a high degree of uncertainty. This research addresses didactic actions for the teaching-learning process in Olympic Wrestling in the four-point position. The proposal is directed at the 11-12 year-old category in the municipality of Santa Clara for both sexes. The research process used methods and techniques from the theoretical, empirical, and mathematical-statistical levels, which allowed for an objective assessment of the current situation and led to a proposed possible solution to the scientific problem posed with didactic actions that influence the improvement of the teaching-learning process of wrestlers in the four-point position at the base level.
La investigación que se presenta permite dentro de su contexto, llevar a cabo la formación profesional de los estudiantes de pregrado en la Facultad de Cultura Física (FCF) de la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas (UCLV), considerando los requerimientos actuales de la Lucha Olímpica de acuerdo con los cambios del reglamento Internacional, los cuales, demandan que el luchador mantenga una alta preparación para enfrentar cada combate, por lo que las exigencias técnico-tácticas y su eficacia dependen en gran medida de la interacción del proceso de enseñanza aprendizaje, según la fase, la categoría y el contenido pedagógico explicitado dicho proceso, este deporte se considera variable y con un alto grado de incertidumbre. La presente investigación aborda acciones didácticas para el proceso de enseñanza-aprendizaje en la Lucha Olímpica en la posición de cuatro puntos. La propuesta se dirige para la categoría 11-12 años en el municipio Santa Clara en ambos sexos. En el proceso investigativo se utilizaron métodos y técnicas del nivel teórico, del nivel empírico y del nivel matemático estadístico que, permitieron una valoración objetiva de la situación actual y arribar a la propuesta de posible solución al problema científico planteado con acciones didácticas que influyen en la mejora del proceso de enseñanza aprendizaje de los luchadores en la posición de cuatro puntos en el eslabón de base.
About The Speaker
Ricardo Enrique Ibañez Díaz

Discussion