Executive Secretary
IV International Symposium on Physical Activity, Sport and Recreation 2025
DEPORTE 2025
Introductory and High Performance Sports Workshop
Talent selection in chess is a highly complex topic that encompasses pedagogical, technical, and tactical aspects. It is not based specifically on the athlete's physical condition or somatotype, but rather on other cognitive and psychological variables.Objective: To determine talent selection criteria in chess from a holistic and integrative perspective.An exploratory descriptive study was conducted, supported by theoretical, empirical, and statistical methods. The databases Latindex, Redalyc, Scielo, and Cuban journals on Physical Activity and Sports Sciences were consulted.A set of indicators was obtained for the creation of models for identifying and selecting specific talents in chess based on three main categories of criteria: cognitive, psychological, and technical.This research demonstrates the importance of considering a broader and more balanced set of selection criteria, which includes both cognitive and psychological aspects. The lack of standardization in selection methods across different organizations highlighted the need to develop more robust and validated assessment instruments.
La selección de talentos en el Ajedrez es un tema de alta complejidad que comprende aspectos pedagógicos, técnicos y tácticos. No se sustenta precisamente en la condición física o el somatotipo del deportista, sino que intervienen otras variables de índole cognitivo y psicológico. Objetivo determinar criterios de selección de talentos en el Ajedrez desde una perspectiva holística e integradora. Se realiza un estudio exploratorio descriptivo, con apoyo de métodos teóricos, empíricos y estadísticos. Fueron consultados las bases de datos Latindex, Redalyc, Scielo y revistas cubanas de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte. Se obtienen un grupo de indicadores para la creación de modelos de identificación y selección de talentos específicos en el Ajedrez a partir de tres categorías principales de criterios: cognitivos, psicológicos y técnicos. Esta investigación demuestra la importancia de considerar un conjunto más amplio y equilibrado de criterios de selección, que incluya aspectos cognitivos como psicológicos. La falta de estandarización en los métodos de selección entre diferentes organizaciones evidenció la necesidad de desarrollar instrumentos de evaluación más robustos y validados.
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Lic. Aylen González Padrón

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