Executive Secretary

Introductory and High Performance Sports Workshop "DEPORTE 2025"

IV International Symposium on Physical Activity, Sport and Recreation 2025

DEPORTE 2025

Introductory and High Performance Sports Workshop

Teaching-learning model of technical and tactical elements in football based on perceptual-motor transfer in children aged 6 to 8 years.
Set Favorite

Football is a cyclical and tactical sport that recognizes situational teaching as a key reference for learning impact. In this sense, current methodologies transition from traditional, empirical, and behaviorist approaches to more advanced conceptions that promote the contextualization of teaching, individualization, and positive transfer of learning. The theoretical systematization conducted in this study, based on a bibliometric evaluation of the topic, demonstrates that scientific production focuses on Teaching Models in Football, highlighting the characteristics of the Traditional Technical Model, the Vertical Game-Centered Teaching Model, the Horizontal and Structural Game-Centered Teaching Model, the Comprehensive Horizontal Game-Centered Teaching Model, the Model for Integrated Teaching of Technique and Tactics, and Tactical Models, in addition to Alternative Models. These latter models justify the contextualization, simulation, and modeling of teaching, as well as the understanding of the game based on predetermined situational foundations, with task assignments to promote the development of technical-tactical and perceptual-motor skills, including visual, peripheral, spatial, auditory, tactile, and kinesthetic perception. The decision-making of footballers is profoundly influenced by these skills, which are essential for effective learning during the formative phase. Various studies have shown that the development of perceptual-motor capabilities is closely related to the neurological structure of the brain, directly impacting the efficiency of motor responses. Research demonstrates that the transfer of skills in sports learning becomes crucial, reinforced by experience and context as determining factors in this process.



El fútbol es un deporte acíclico y táctico, el cual reconoce como referente de impacto para el aprendizaje la enseñanza situacional. En este sentido las metodólogas actuales, transitan desde enfoques tradicionales, empíricos y conductistas hacia concepciones más avanzadas que promueven la contextualización de la enseñanza, la individualización y la transferencia positivas del aprendizaje. La sistematización teórica realizada en este estudio, desde la base de una evaluación bibliométrica del tema demuestra que la producción científica, profundiza con atención en los Modelos de enseñanza en el Fútbol, resaltando las características de los Modelo técnico tradicional, Modelo vertical de enseñanza centrada en el juego, Modelo horizontal y estructural de enseñanza centrada el juego, Modelo horizontal comprensivo de enseñanza centrada en el juego, Modelo para la enseñanza integrada de la técnica y la táctica y Modelos tácticos, además de Modelos alternativos. Se demuestra que estos últimos justifican la contextualización, la simulación y modelación de la enseñanza, la comprensión de juego sobre bases situacionales predeterminadas, con asignación de tareas para favorecer el desarrollo de habilidades técnico-tácticas y perceptivo motrices la percepción visual, periférica, Espacial, auditiva, táctil y kinestésica, la toma de decisiones de los futbolistas se ve profundamente influenciada por, las cuales son esenciales para un buen aprendizaje en la fase formativa. Diversos estudios han mostrado que el desarrollo de las capacidades perceptivo-motrices está íntimamente relacionado con la estructura neurológica del cerebro, lo que impacta directamente en la eficiencia de las respuestas motoras. El de los estudios demuestran que la transferencia de habilidades en el aprendizaje deportivo se vuelve crucial, reforzado desde la experiencia y el contexto determinantes en este proceso.



About The Speaker

ROMARIO JAVIER MORCILLO VALENCIA

ROMARIO JAVIER MORCILLO VALENCIA

Universidad Luis Vargas Torres de Esmeraldas Flag of Ecuador

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 21, 2025 11:30 AM
10 minutes
Salon Hotel Resonance Music Cayo Santa María
Authors
ROMARIO JAVIER MORCILLO VALENCIA
LISBETH GUILLEN PEREIRA
RAFAEL DE MATO NAVELO CABELLO
Keywords
análisis bibliométrico
bibliometric analysis
desarrollo perceptivo-motriz
football
fútbol
modelos de enseñanza
perceptual-motor development.
teaching models
Documents


INDER Dirección Municipal de Deporte Santa Clara Silver