Executive Secretary
IV International Workshop on Public Policies; Citizen Participation and Democratic Praxis
PRAXIS 2025
Abstract
The development of science has been fundamental in scientific advancement since its institutional creation at the end of the 18th century until the present. Universities, in their role as a knowledge-generating center and component of the scientific community, became the center that concentrates and brings together research. In Cuban public policies, it is contemplated to increase the contribution of science and innovation to the social, economic, cultural, environmental and sustainable development of the country, with a differential, territorial and participatory approach that promotes a society that is committed to its growth and development. The objective of this presentation is to summarize the journey of science, starting in the 1950s, when there was a shift in the conception of this activity in Latin America and Cuba, acquiring a marked social character, leaving behind its traditional approach that accompanied its exercise for many years. The influence of historical and social processes is analyzed to verify current science from the public policies outlined and as a common good. The essence of university research is addressed, from an open science and its reformed mission based on its links with society and the business sector. It reflects on the need for a committed and relevant science with transparency, exchange and cooperation between actors to promote its dissemination and application with academic freedom and integrity and contribute to a greater economic and social impact in the Cuban development process.
Resumen
El desarrollo de la ciencia ha sido fundamental en el avance científico desde su creación institucional a finales de siglo XVIII hasta la actualidad. Las universidades en su rol de centro generador de conocimientos y componente de la comunidad científica, se convirtieron en el centro que concentra y aglutina la investigación. En las políticas públicas cubanas, se contempla incrementar la contribución de la ciencia y la innovación al desarrollo social, económico, cultural, ambiental y sostenible del país, con enfoque diferencial, territorial y participativo que promuevan una sociedad que apuesta por su crecimiento y desarrollo. Es objetivo de esta ponencia, sintetizar del recorrido de la ciencia, a partir de los años 50 del pasado siglo en que se produce un viraje en torno a la concepción de esta actividad en Latinoamérica y Cuba, al adquirir un marcado carácter social dejando atrás su enfoque tradicional que por muchos años acompañó su ejercicio. Se analiza la influencia de los procesos históricos y sociales para su constatación la ciencia actual desde las políticas públicas trazadas y como bien común. Se aborda la esencia de la investigación universitaria, desde una ciencia abierta y su misión reformada a partir de sus vínculos con la sociedad y el sector empresarial. Se reflexiona acerca de la necesidad de una ciencia comprometida y pertinente con transparencia, intercambio y cooperación entre los actores para promover su difusión y aplicación con la libertad académica e integridad y contribuir a un mayor impacto económico y social en el proceso de desarrollo cubano.
About The Speaker
Dr. Diana N. Concepción Toledo

Laboro como docente en la UCLV
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