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IV International Workshop on Public Policies; Citizen Participation and Democratic Praxis "PRAXIS 2025"

IV International Workshop on Public Policies; Citizen Participation and Democratic Praxis

PRAXIS 2025

Public policies in Cuban Higher Education
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Abstract

Abstract:

Cuba currently has fifty higher education institutions, all public. The Ministry of Higher Education directs and controls public policies at this level. Its main strength lies in the consolidation of its network of institutions, a competent faculty, stable enrollment, and education financed by the state budget. Cuban higher education is a determining factor in the Science, Technology, and Innovation System. Objective: To explain the historical overview related to the background, results, and projections of public policies associated with the transformations in Cuban higher education since the triumph of the Revolution. Qualitative methodology; was appealed a system of methods, procedures, and working methods for historical research. Theoretical methods: analysis and synthesis, abstraction and generalization of the historical, inductive-deductive, historical-logical, and historical-chronological. Empirical methods: document analysis and discourse analysis. Results and discussion: The Cuban state, its government, and universities have guaranteed access to higher education for all social sectors as a free public good, both at the undergraduate and graduate levels. Enrollment in the various programs is in line with economic and social development: agriculture, pedagogy, technology, and basic sciences, aligned with the Economic and Social Policy Guidelines of the Party and the Revolution. Conclusions: Cuba's efforts in higher education —and the strategies adopted for the future— can lead the country to meet the goals of the 2030 Agenda for Education.

Resumen

Cuba cuenta actualmente con cincuenta instituciones de educación superior, todas públicas. El Ministerio de Educación Superior dirige y controla las políticas públicas en ese nivel. Su principal fortaleza consiste en la consolidación de la red de instituciones, un competente claustro profesoral, matrícula estable y una educación financiada por el presupuesto estatal; la educación superior cubana es determinante en el Sistema de Ciencia, Tecnología e Innovación. Objetivo: explicar el panorama histórico relacionado con los antecedentes, resultados y proyecciones de las políticas públicas adjuntas a las transformaciones en la educación superior cubana a partir del triunfo de la Revolución. Metodología cualitativa; se recurrió a un sistema de métodos, procedimientos y formas de trabajo de la investigación histórica. Métodos teóricos: análisis y síntesis, abstracción y generalización de lo histórico, inductivo–deductivo, histórico–lógico e histórico–cronológico. Métodos empíricos análisis de documentos y análisis del discurso. Resultados y discusión: El estado cubano, su gobierno y universidades han garantizado el acceso de todos los sectores sociales a la educación superior como un bien público, gratuito, tanto en el pregrado como el posgrado. Las matrículas en las diferentes carreras están en correspondencia con el desarrollo económico y social: agropecuarias, pedagógicas, tecnológicas y de ciencias básicas, afines a los Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución. Conclusiones: Los esfuerzos realizados por Cuba en la enseñanza superior –y las estrategias adoptadas para el futuro– podrán llevar al país al cumplimiento de las metas de la Agenda 2030 en los objetivos referidos a educación.

About The Speaker

Pascual Valdés Rodríguez

Dr. Pascual Valdés Rodríguez

uclv Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
Ponencia virtual
Spanish / Español
October 23, 2025 10:45 AM
5 minutes
Hotel Grand Memories Cayo Santa María
Authors
Dr. Pascual Valdés Rodríguez
Dr. C. Josefa Azel Jiménez.
Keywords
higher education; public policies; universities
palabras clave: educación superior; políticas públicas; universidades; revolución
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