Executive Secretary
IV International Workshop on Public Policies; Citizen Participation and Democratic Praxis
PRAXIS 2025
Abstract
Problem: The under-registration of pesticide poisonings in rural areas reveals a worrying scenario of institutional omission, compromising the right to information, health and socio-environmental justice. It is a policy of silence that directly affects rural communities, field workers and health professionals, exposed to invisible toxic risks.
Objective: Analyze how the silencing of poisoning compromises democratic praxis and citizen participation in rural territories, highlighting the role of nursing and critical environmental education as forms of resistance to institutional invisibility.
Methodology: Theoretical-reflexive essay, based on a critical review of literature and normative documents. Concepts of critical environmental education, environmental justice, and epistemologies of the South were mobilized, with emphasis on Santos, Freire, Acselrad, Leff, and Shiva, articulating theory and lived reality in rural territories affected by pesticides.
Results and discussion: The reflection indicates that the silence about poisoning is not fortuitous, it is an expression of a political project that delegitimizes popular knowledge and refutes the logic of agribusiness. According to Acselrad (2009), this is addressing the social descaling of those affected, covering up conflicts and neutralizing participation. Critical environmental education opens paths to redefine territories from listening to denunciation and to movement. Nursing, in this context, can articulate care and resistance, promoting participatory practices based on environmental justice.
Conclusions: Breaking invisibility requires public policies that value territorial protection, community protagonism and integration between care, resistance and environmental justice as foundations of democratic praxis.
Resumen
Problemática: El subregistro de intoxicaciones por plaguicidas en zonas rurales revela un preocupante escenario de omisión institucional, comprometiendo el derecho a la información, la salud y justicia socioambiental. Se trata de una política del silencio que afecta directamente a comunidades rurales, trabajadores del campo y profesionales de la salud, expuestos a riesgos tóxicos invisibilizados.
Objetivo: Analizar como el silenciamiento de los envenenamientos compromete la praxis democrática y la participación ciudadana en los territorios rurales, destacando el papel de la enfermería y educación ambiental crítica como formas de resistencia a la invisibilidad institucional.
Metodología: Ensayo teórico-reflexivo, basado en una revisión crítica de literatura y documentos normativos. Se movilizaron conceptos de educación ambiental crítica, justicia ambiental y epistemologías del Sur, con énfasis en Santos, Freire, Acselrad, Leff y Shiva, articulando teoría y realidad vivida en territorios rurales afectados por agrotóxicos.
Resultados y discusión: La reflexión indica que el silencio sobre los envenenamientos no es fortuito, sino expresión de un proyecto político que deslegitima el conocimiento popular y refuerza la lógica del agronegocio. Según Acselrad (2009), esto conlleva la descalificación social de los afectados, encubriendo conflictos y neutralizando la participación. La educación ambiental crítica abre caminos para resignificar los territorios desde la escucha, denuncia y movilización. La enfermeira de salud pública, en este contexto, puede articular cuidado y resistencia, promoviendo prácticas participativas fundadas en la justicia ambiental.
Conclusiones: Romper la invisibilidad requiere políticas públicas que valoren la escucha territorial, protagonismo comunitario y integración entre cuidado, resistencia y justicia ambiental como fundamentos de la praxis democrática.
About The Speaker
Prof. Daiani Modernel Xavier

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