Executive Secretary
IV International Symposium on Physical Activity, Sport and Recreation 2025
DEPORTE 2025
Physical Education Workshop
Abstract: The complementary activities allow a better adjustment a schedule, to the characteristics of the school and of the preescolares. The motricidad, under conditions of the home, allows to correct or to compensate the deficiencies, favoring the adaptation to the social and educational demands, to the personal development, to the creativity and the expression of the feelings toward everything that that integrates its environment. The objective of this investigation is to socialize the main results of the elaboration and implementation of complementary activities for the development of the motricidad of the niños/as of 3-5 years of the Home #1 of Santa Clara, which are small without family help, for what some lack the maternal or paternal affection, situation that doesn't favor its emotional state before the daily activities. To carry out this investigation he/she was carried out a pedagogic pursuit to the population during six months until verifying the reached transformations, with the employment of different scientific methods among those that figure, the documental analysis, the observation non participant, the survey, the interview, the methodological triangulation and the approach of users as a result was achieved the they elaborated and they implemented seven complementary activities that favored the integral development of the niños/as gradually in study.
Las actividades complementarias permiten un mejor ajuste al horario, a las características de los preescolares. La motricidad, en condiciones del hogar, asiente corregir o compensar las deficiencias, favoreciendo la adaptación a las exigencias sociales y educativas, al desarrollo personal, la creatividad y expresión de los sentimientos hacia todo aquello que integra su entorno. El objetivo de esta investigación es socializar los principales resultados de la elaboración e implementación de actividades complementarias para el desarrollo de la motricidad de los niños/as de 3-5 años del Hogar # 1 de Santa Clara, los cuales son pequeños sin amparo familiar, por lo que algunos carecen del afecto maternal o paterno, situación que no favorece su estado emocional ante las actividades diarias. Para llevar a cabo esta investigación se le realizó un seguimiento pedagógico a la población durante seis meses hasta verificar las transformaciones alcanzadas, con el empleo de diferentes métodos científicos entre los que figuran, el análisis documental, la observación no participante, la encuesta, la entrevista, la triangulación metodológica y el criterio de usuarios Como resultado se logró la elaboraron e implementaron siete actividades complementarias que favorecieron paulatinamente el desarrollo integral de los niños/as en estudio.
About The Speaker
Idania Blanco

Doctora en Ciencias de la Cultura Física, profesora Titular, profesora de Teoría y Metodología de la Educación Física en la Facultad de Cultura Física, de la Universidad Central Marta Abreu de Las Villas.
Discussion